طی-دو-سال-بیش-از-یک‌و-نیم-میلیون-مهاجر-افغان-بازگشت-کردند

مقام‌های وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان در روز جهانی پناهندگان می‌گویند که طی دو سال گذشته، بیش از یک‌و نیم میلیون مهاجر به کشور بازگشت کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ خلیل الرحمن حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان امروز (سه‌شنبه، ۳۰ جواز) به مناسبت روز جهانی پناهندگان گفت که با تسلط امارت اسلامی در افغانستان، بیش‌از یک میلیون و ۷۶۲ هزارو ۵۷۲ مهاجر از کشورهای بیرونی به افغانستان بازگشت نموده اند.  

حقانی افزود که بیشترین مهاجرین از کشورهای ایران و پاکستان به افغانستان عودت می‌کنند که روزانه تا سه هزار نفر از مرز‌های مشترک دو کشور همسایه، وارد می‌شوند.  

او در این برنامه خطاب به کشورهای همسایه گفت که با مهاجرین افغان به صورت قانونی رفتار و از اخراج اجبار آنان جلوگیری نمایند. 

سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان از جامعه جهانی خواست که کمک‌های بشردوستانه شان را به بیجا شدگان داخلی و خارجی ادامه بدهند و مسایل مهاجرتی را از مسایل سیاسی جدا نمایند. 

حقانی به نهاد‌ها و سازمان‌های امداد رسان گفت که این وزارت اطمینان می‌دهد که کمک‌های آنها را به گونه‌ای شفاف به مستحقین توزیع می‌نماید. 

محمودالحق احدی، نماینده ریاست الوزا در این برنامه گفت که حکومت سرپرست از کشور‌های همسایه خواستار روابط نیک می‌باشد و از کشورهای همسایه و جامعه جهانی خواست که با مهاجرین افغانستان مطابق قوانین بین‌المللی رفتار نمایند. 

احدی افزود: امارت اسلامی در تلاش است تا کسانی که از کشورهای همسایه به افغانستان عودت می‌کنند، راه بازگشت را آسان می‌نماید تا از قاچاق انسان جلوگیری شود. 

عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد در این برنامه گفت که کشورهای همسایه باید مطابق قوانین بین‌المللی همرای مهاجرین افغانستان رفتار و در قسمت اسکان، تحصیل و در تمامی سطوح همکاری نمایند. 

عبدالاحد جواد، رییس امور مهاجرین افغانستان در کمپ پاکستان ضمن ابراز قدردانی از کشورهای همسایه بخاطر میزبانی چندین ساله مهاجران افغانستان، می‌گوید که از کشورهای همسایه انتظار دارد مثل همیشه با مهاجرین کشور همکار بوده و طبق قوانین بین‌المللی مهاجرت، با آنان برخورد نماید.

مسوولان وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گویند که حکومت سرپرست در تلاش است تا زمینه کار، تحصیل و حمایت مالی را برای مهاجرین فراهم نمایند. 

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل به مناسبت روز جهانی پناهندگان از پاکستان خواسته است که بازداشت و آزار و اذیت پناهجویان افغانستان را متوقف کند.

این سازمان امروز (سه‌شنبه، ۳۰ جوزا) همزمان با روز جهانی پناهندگان با نشر گزارشی گفته است که شهروندان افغانستان در پاکستان مهاجرت کرده‌اند در معرض موج‌هایی از بازداشت‌های خودسرانه و تهدید اخراج قرار دارند.

دینوشیکا دیسانایاکه، معاون مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در جنوب آسیا گفته است: «این بسیار نگران‌کننده است که وضعیت پناهندگان افغان در پاکستان مورد توجه بین‌المللی قرار نمی‌گیرد».

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از روز جهانی پناهندگان در سال جاری با شعار «امید دور از خانه» تجلیل نموده و می‌گوید که وضعیت پناهجویان در سراسر جهان با چالش‌‌های از جمله خطرات مرگ، خشونت‌، اخراج و محرومیت مواجه است. 

این سازمان گفته است که شمار پناهجویان در جهان به ۱۱۰ میلیون مهاجر رسیده که شامل کودکان و زنان می‌باشند. 

این سازمان عمده‌ترین دلیل مهاجرت افراد را افزایش خشونت خوانده و تاکید کرده است که شمار مهاجران افغانستان بیش از پنج میلیون نفر می‌رسد. 

 

آژنس افغان نیوز؛ مهدی انصاری

 

 

طی دو سال بیش از یک‌و نیم میلیون مهاجر افغان بازگشت کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد