عاملان-حادثه-دوم-اسد-باید-بی‌طرفانه-شناسایی-و-محاکمه-شوند

خانواده‌های شهدای حمله تروریستی بر دومین تظاهرات جنبش روشنایی در ۲ اسد، خواهان تحقیق جامع و بی‌طرفانه آن حمله از سوی نهادهای بین‌المللی شده و میگویند که به شمول افراد دولتی عاملان این حادثه محاکمه شوند.

به گزارش آٰژانس افغان خبر: خانواده‌های قربانیان حادثه دوم اسد، امروز دوشنبه (۱۸ IMG_0635IMG_0493IMG_0648اسد) در یک اجلاس مطبوعاتی گفتند: حکومتی که خود عامل این فاجعه است  به‌هیچ‌عنوان حق بررسی این رویداد را ندارد بلکه تحقیق و شناسایی جنایت‌کاران و هم‌دستان آن از سوی جامعه جهانی صورت گیرد.

این در حالی است که از یک هفته به این‌سو رئیس‌جمهور غنی کمیسیون دولتی را تشکیل داده است تا این حادثه را بررسی نماید که شمار از اعضای آن نیز استعفا داده‌اند.

میثم معمار فرزند شهید محمد ظاهر معمار با قرایٔت قطعنامه خانواده‌های شهدا ابراز داشت، کمیسیون حکومتی که از اعتبار و منابع تخنیکی برخوردار نیست نمی‌تواند حادثه تروریستی را به‌درستی بررسی نماید.

میثم معمار تأکید می‌کند که هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) این قضیه جدا بررسی نموده و تا باور مردم نسبت به تعهد جامعه جهانی برای حمایت از حقوق بشر و دموکراسی در کشور افزایش یابد.

در این قطعنامه آمده است که جنبش روشنایی علیه تصمیم حکومت بود که  لین برق را از مسیر توافقی بامیان – میدان وردک به سالنگ تغییر می‌دهد.

فرزند شهید معمار تصریح می‌کند که حکومت در این میان یکی از طرف‌های منازعه است بنابراین یک مرجع بی‌طرفانه و صالح نیست.

وی  ادامه می‌دهد که صلاحیت‌های کمیسیون تشکیل‌شده به‌روشنی مشخص نیست و حکومت در مورد سهل‌انگاری خودش در تأمین امنیت هزاران مظاهره کننده تحقیق نمی‌کند.

این  قطعنامه همچنان یادآور شد که مشروعیت این کمیسیون با استعفای سه عضو آن بیشتر از پیش به‌صورت غیرقابل جبرانی زیر سؤال رفته است.

مادر شهید دولت شاهی اظهار داشت که هیچ توقعی از حکومت ندارد و جواب تمامی سؤالات خود را از جامعه جهانی خواهان است.

او حکومت وحدت ملی را به دوران حفیظ الله امین تشبیه نمود و اضافه کرد، در این دوران همه اقوام افغانستان متضرر شده و قربانی داده است.

مادر این شهید علاوه نمود جای افتخار است که فرزندش درراه عدالت‌خواهی و حق‌طلبی به شهادت رسیده و هیچ مادری جز آبروی فرزندانش نمی‌خواهد.

در حادثه دوم اسد در چوک دهمزنگ کابل ۸۵ تن از هواداران جنبش روشنایی که برای عدالت‌خواهی اعتراض کرده بودند شهید شدند و بیش از ۳۰۰ تن دیگر زخم برداشتند.

عاملان حادثه دوم اسد باید بی‌طرفانه شناسایی و محاکمه شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد