عدم-رعایت-حقوق-معلولین-در-ادارات-دولتی

نماینده معلولین دربامیان اظهار داشته است که مسوولان در نهادهای دولتی هیچ یک از معلولین را در ادارات دولتی استخدام نمی نمایند.

به گزارش افغان نیوز: شماری از معلولین که از ولایت های مختلف کشور امروز چهارشنبه (10 – عقرب) درکابل گرد هم آمده بودند، در نشست خبری پیرامون شامل سازی اشخاص دارای معلولیت در جامعه، اظهار داشتند که دولت مکلف است که به معلولین توانایی بخشیده و زمینه های آموزش و فرصت های شغلی را فراهم نماید.

احمدشاه خان اعظمی، موسس انجمن اجتماعی "سی سی دی" و یکتن از معلولین می گوید که آموزش حق اساسی هر شهروند است و دسترسی به تاسیسات عام المنفعه برای هرشهروند یکی از تعهدات حکومت ها بوده که مطابق ماده 25 حقوق و امتیازات معلولین، دولت مکلف است تا تمام اماکن عامه را قابل دسترسی سازد.

آقای اعظمی افزود:« طبق ماده 19 قانون حقوق و امتیازات اشخاص دارای معلولیت، این افراد نیز باید از سهولت های آموزشی مانند مشارکت هفت درصدی در بورسیه های تحصیلی خارجی و حضور رایگان هفت درصدی در نهادهای تعلیمی و تحصیلی خصوصی بهرمند شوند».

به گفته آقای اعظمی، با نقض آشکار قانون اساسی و قانون حقوق امتیازات اشخاص دارای معلولیت از سوی واحدهای دولتی، حد اقل سه درصد حقوق معلولین در ادارات رعایت شود.

وی تاکید دارد که بر اساس گزارش بانک جهانی، 1 میلیارد اشخاص معلول در جهان وجود دارد که از این رقم 200 میلیون آنها زیر خط فقر زندگی می نمایند.

وی همچنان علاوه نمود، 80 درصد از معلولین در کشور های درحال توسعه مانند افغانستان زندگی می کنند. او می گوید که بر اساس این گزاش ها، بیش از 70 درصد معلولین از خدمات مختلف اجمتاعی محروم و بیشتر از 90 درصد آنان بیکار می باشند.

قابل ذکر است که رئیس مرکز اجتماعی معلولین"سی سی دی" اظهار میدارد که قرار است به زود ترین وقت نرم افزاری شناسایی شهروندان دارای معلولیت، ایجاد شود که حد اقل 1 هزار معلول را تحت پوشش قرار داده و آمار دقیق از افراد معلول را می گیرد.

او گفت، از دیر باز به این سو، دولت افغانستان آمار دقیق از معلولین نداشته است و دولت اراده قوی ارائه خدمات برای جامعه معلولین را ندارد.

از سوی هم سکینه یوسفی، نماینده معلولین دربامیان در این نشست می گوید:« برای معلولین مراکز صحی، آموزشی، مکتب و وسایل ترانسپورتی وجود ندارد».

وی می افزاید که مسوولان در نهادهای دولتی هیچ یک از معلولین را در ادارات دولتی استخدام نمی نمایند.

این درحالی است که شمارزیادی از معلولین شاکی از بی توجهی حکومت در برابر آنان بوده و اظهار میدارند که دولت افغانستان باید اصل حاکمیت قانون را در تمام سطوح رعایت نموده و مشکلات شهروندان معلول را رفع نماید.

عدم رعایت حقوق معلولین در ادارات دولتی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد