فارن-پالیسی-طالبان-دست-به-نقض-گسترده-حقوق-بشر-زدند

مجله فارن پالیسی به گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان«یوناما» دست یافته  که جزییات نقض و سوء‌استفاده‌های فاحش از سوی طالبان را تایید می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ فارن پالیسی می‌گوید گزارشی از یوناما در دسترس این رسانه قرار گرفته که نشان می‌دهد سوء‌استفاده از زنان و کودکان، خفه کردن رسانه‌ها، هدف قرار دادن فعالان جامعه مدنی، تعطیلی سازمان‌های حقوق بشری و جای‌گزینی آموزش عمومی با تلقینات مذهبی شدید طالبان را تأیید می‌کند.

طبق گزارش، تعامل نزدیک به یک سال سازمان ملل با امارت اسلامی تفاوت چندان در بی‌توجهی طالبان به حقوق اولیه بشر از جمله حقوق دسترسی به غذا و آموزش ایجاد نکرده است.

فارن پالیسی به نقل از منابع بخش کمک‌رسانی می‌گوید که کنترل طالبان بر سازمان‌های غیردولتی اعم از محلی و بین‌المللی، به آنان امکان دسترسی به کمک‌های تدارکاتی را داده که طالبان را قادر ساخته است تا این کمک‌ها را به جنگ‌جویان‌شان توزیع کنند.

فارن پالیسی به نقل از گزارش سازمان ملل، طالبان در برابر مخالفان‌شان در سراسر کشور دست به کشتار زده‌اند.

این رسانه می‌افزاید که منابع داخل و خارج از افغانستان گزارش می‌دهند که طالبان در دره پنجشیر مردم را کشته، بازداشت کرده، مورد ضرب‌وشتم و شکنجه قرار داده و خانه‌های‌شان را به آتش کشیده‌اند.

سند یوناما به «قتل‌های فراقانونی، بازداشت‌های خودسر، شکنجه و بدرفتاری» با افراد متهم به ارتباط با جبهه مقاومت ملی اشاره می‌کند.

به گفته این رسانه در گزارش سازمان ملل آمده است که زنان و کودکان به‌طور نامتناسب تحت تأثیر فقر شدید ناشی از سوء‌مدیریت اقتصادی طالبان قرار دارند.

در این گزارش آمده است که طالبان در حال جایگزینی برخی مکاتب دولتی با مدرسه‌هایی هستند که کودکان در آن‌ها در معرض آزار و رادیکال شدن قرار دارند.

فارن پالسی طبق گزارش یوناما خاطرنشان کرده که «هدف قرار دادن فعالان، روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها باعث شده است که اکثریت آن‌ها از خودسانسوری برای امنیت خود استفاده کنند».

در این گزارش آمده است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و اداره حمایت از حقوق بشر وزارت عدلیه، لغو شده‌اند و زندان‌ها از عرضه خدماتی مانند غذا، مسکن، بهداشت و سایر خدمات کوتاهی می‌کنند.

فارن پالیسی به نقل از برخی منابع نزدیک به طالبان گفته‌ است که ناامیدی فزاینده به دلیل فقر شدید و گرسنه‌گی میلیون‌ها شهروند، به نقطه اوجش رسیده است که در نتیجه ناراحتی جایش را به خشم خواهد داد.

این در حالی است که مقام‌های امارت اسلامی همواره نقض حقوق بشر را رد کرده و گزارش‌ها در مورد را مغرضانه خوانده‌اند.

 

 

 

فارن پالیسی: طالبان دست به نقض گسترده حقوق بشر زدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد