فرا-رسیدن-ایام-عاشورا؛-علما-و-شهروندان-خواستار-لغومحدویت‌ها-از-سوی-ا-ا-شدند

به دنبال اعلامیه امارت اسلامی مبنی بر برگزاری مراسم عاشورای حسینی همانند سال‌های گذشته، عالمان دین در شهر کابل اما؛ می‌گویند که برگزاری ایام عاشورای با تذکرات و محدودیت‌های امارت اسلامی همراه شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در اعلامیه‌ای گفته است که مراسم ایام محرم مثل سال‌های گذشته با تدابیر ویژه‌ای امنیتی برگزار خواهد شد. 

او در این اعلامیه نوشته است که در تمامی تکیه خانه‌ها و مساجدی که اهل تشیع موقعیت دارند گردهمایی و مراسمی که اصول مذهبی آنان ایجاب می‌کنند انجام داده می‌توانند اما؛ بخاطر تامین امنیت و گرفتن تدابیر بیشتر، گردهمایی‌های بزرگ و یا رفت و آمد گروهی محدود شده که با این کار نظر علمای اهل تشیع نیز گرفته شده و در مطابقت به خواسته‌های آنان اقدامات صورت گرفته است. 

محمد سالم یعقوبی، رییس دفتر حضرت آیت الله بهسودی می‌گوید که محدویت‌های از سوی امارت اسلامی در برگزاری مراسم ایام محرم وضع شده است که با مقام‌های حکومت سرپرست در این مورد صحبت شده و آنان در حوزه‌های اول، پنجم، دهم و بعضی مناطق دیگر شهر کابل مجالس برگزاری عاشورای حسینی را تقلیل داده است. 

او بیان داشت که مناطق حوزه ۱۳، ۱۸ و ۶ امنیتی از سوی امارت اسلامی محدویت وضع نشده و گفته که مثل سال‌های گذشته می‌توانند ایام محرم را تجلیل نمایند. 

محمد جواد گوهری، یکی از عالمان دین می‌گوید: محدودیت‌های که از سوی امارت اسلامی در چند حوزه‌ی شهر کابل وضع شده برای شهروندان مشکلات فراوانی را به وجود آورده است. 

گوهری تصریح کرد که محدود کردن برنامه‌های عاشورا در چند مسجد مشخص با توجه با فراوانی جمعیت و گرمی‌ هوا برای شهروندان مشکلات کمبود جای و بهداشت را به وجود می‌آورد.

او افزود که حکومت سرپرست باید مشکلات مردم را مدنظر بگیرد و از تصیم شان صرف نظر نماید. 

شورای علمای شیعه افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته که از برخی ولایت‌ها و ولسوالی‌های کشور نیز خبرهایی از اعمال محدودیت در برنامه‌ها و مراسم محرمی مواصلت ورزیده است.

در اعلامیه آمده است که شورای علمای شیعه افغانستان از مسوولان امارت اسلامی، ضمن قدردانی از همکاری‌های قبلی‌شان، می‌خواهد که در مورد محدودیت‌ها تجدید نظر نمایند تا عزاداران حسینی بتوانند مراسم‌شان را مانند سال‌های گذشته انجام دهند.

شورای علمای شیعه در اعلامیه خود آورده که پس از اعمال محدودیت‌ها، هیات هفت نفری متشکل از شوراها و دفاتر مراجع تشکیل و ضمن تاکید بر عدم پذیرفتن محدودیت‌ها، با مقام‌ها و مسوولان امارت اسلامی صحبت کردند و پیام شیعیان افغانستان را به آنان رسانیده است.

اما؛ در اعلامیه آمده است که مسوولان امارت اسلامی در ملاقات با هیات فوق‌الذکر، تصمیم قاطع خود را در مورد اعمال محدودیت در برخی نواحی شهر کابل به خاطر تهدیدهای جدی امنیتی مطرح نمودند.

طبق اعلامیه، هیات مذکور موضع و دلایل خود را بصورت واضح و روشن بیان و نگرانی جدی خویش از عواقب این گونه محدودیت‌ها را ابراز نمود.

در همین حال، غلام رضا نوید یکی از شهروندان کابل از حکومت سرپرست خواستار لغو محدودیت‌ها شده و می‌گوید که باید امارت اسلامی به تمام مذاهب احترام بگذارد تا شهروندان بتوانند مراسم عاشورای حسینی را مثل سال‌های گذشته بهتر تجلیل نماید.

این در حالی است که سخنگوی امارت اسلامی در اعلامیه‌ گفته است گزارش‌های که در بعضی از رسانه‌ها در زمینه محدودیت‌های وضع شده بر مراسم عاشورای حسینی، حقیقت ندارد و امارت اسلامی از اقلیت‌های مذهبی حمایت و به آنان در عبادت و اجرای مراسم مذهبی شان آزادی داده است. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

فرا رسیدن ایام عاشورا؛ علما و شهروندان خواستار لغومحدویت‌ها از سوی ا.ا شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد