فعالان-مدنی؛-سند-تحصیلی-نهادهای-علمی-افغانستان-قابل-اعتبار-نیست

شماری از فعالانی مدنی و سیاسی می‌گویند؛ حکومت در مدت ۱۵ سال گذشته هیچ کاری در زمینه اعتبار سازی سند تحصیلی دانشگاه‌های کشور نکرده و سند لیسانس و ماستری افغانستان در هیچ کشور جهان قابل اعتبار نیست.

به گزارش افغان خبر؛ داکتر محمد قاسم الیاسی رئیس دانشگاه ابوریحان امروز (پنج شنبه 28 عقرب) در یک برنامه که به مناسبت روز دانشجو تدویر یافته بود، گفت؛ علم سرمایه‌ی که در هر زمان و مکان میتواند بهرین سرمایه برای افراد باشد و هیچ فرد نمیتواند از کسی دیگر بگیرد.

آقای الیاسی گفت؛ به اساس ماده 43 قانون اساسی تمام شهروندان افغانستان حق دارند که تا مقطع لیسانس در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان تحصیل کنند و دولت باید زمینه تحصیل کنندگان را فراهم کند، اما الیاسی تاکید میکند که دولت باید برای دانشجویان زمینه تحصیل را تا مقطع ماستری فراهم کند و افغانستان در شرایط کنونی نیاز به ماستر دارد.

او در مورد جایگاه دانشگاه کابل گفت؛ در گذشته دانشجو از دیگر کشورها برای تحصیل به دانشگاه کابل رجوع میکرد و درس میخواندند و این نهاد علمی از اعتبار بالای برخوردار بود اما در حال حاضر این نهاد علمی به هیچ تبدیل شده است و سند علمی ان در هیچ کشور جهان قابل اعتبار نیست.

او افزود؛ دانشگاه‌های کشور محل برای تفریح شده است و جوانان در این نهادها به جای درس خواندن دست به فساد اخلاقی و غیره میزنند.

الیاسی بیان داشت؛ جوانان کشور فراموش کرده اند که در سرزمینی زندگی میکنند و درس میخوانند که بزرگان چون ابوعلی سنا، مولانا جلال الدین بلخی و سید جمال الدین و بسیار بزرگان دیگر داشته است.

از سوی دیگر ابولحسن یاسر سرپرست حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان گفت؛ برای ایجاد کشور باید درس خواند و علم آموخت و در شرایط کنونی زمینه آموختن علم برای جوانان کشور فراهم است و باید جوانان از این شرایط استفاده کنند.

آقای یاسر گفت؛ جامعه تحصیل کرده با جامعه بی سواد برابر نیست و باید جوانان تحصیل کنند تا این کشور آباد شود. او افزود؛ تنها راه نجات کشور از بحران کنونی آموختن سواد است و باید والدین نیز به آموختن سواد فرزندان خود احترام بگذارند و زمینه تحصیل را برای فزندان خود فراهم کنند.

سرپرست حزب حرکت سلامی مردم افغانستان گفت؛ 60 درصد زنان کشور بی سواد اند و جامعه بسته کشور سبب این بی سوادی شده است.

فعالان مدنی؛ سند تحصیلی نهادهای علمی افغانستان قابل اعتبار نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد