فعالیت-های-اقتصادی-از-کابل-به-ولایات-همجوار-توسعه-خواهد-یافت

رییس عمومی اداره مستقل انکشاف زون پایتخت می گوید: کابل به تنهایی نمی تواند به انکشاف پایدار برسد و راه حل منطقی و تخنیکی برای این کار غیرمتمرکز ساختن فعالیت های اقتصادی از کابل و گسترش آن به اطراف و ولایات همجوار پایتخت می باشد.

به گزارش آژانس افغان خبر: انجنیر الهام عمر هوتکی، رییس عمومی اداره مستقل انکشاف زون پایتخت امروز شنبه(18 جدی) در کنفرانس خبری توافقنامه همکاری در مقاطع مشترک وظیفه ای میان اداره مستقل انکشاف زون پایتخت و دانشگاه پولی تخنیک کابل به منظور عرضه انجنیران و متخصصین به بازار کار، به امضا رسید.

آقای عمر هوتکی می افزاید تا اینکه اطراف و ولایات همجوار بخشی از مسولیت های پایتخت را به دوش نگیرد انکشاف کابل حل پایدار ندارد و به همین حالت باقی خواهد ماند.

او با ابراز این مطلب اضافه نمود، آب های زیرزمینی کابل از ولایت لوگر و دریای آن از پروان و پنچشیر تامین می شود، برق و و منابع طبیعی که کابل به آن ضرورت دارد از ولایات همجوار آن به دست می آید بنا به خاطر حفظ و انکشاف پایتخت و نیز دریافت حل مشکلات باید در یک چارچوب منطقه مرکزی مورد مطالعه قرار گیرد.

وی همچنین تاکید کرد پایتخت و ولایات همجوار باید به شکل درست توسعه یابد و نفوس نیز به صورت سرسام آور جابجا شود.

رییس عمومی اداره مستقل انکشاف زون پایتخت تصریح کرد، کابل یکی از شهرهای است که بنا به فارغین زیاد سالانه و عدم اشتغالزایی نتوانسته زمینه کار را برای محصلان فارغ شده فراهم سازد.

آقای هوتکی افزود اداره مستقل انکشاف زون پایتخت تلاش می کند تا با همکاری دانشگاه پولی تخنیک زمینه کارآموزی را نیز برای این محصلان ایجاد نمایند.

انجنیر الهام عمرهوتکی اظهار داشت، براساس فرمان رییس جمهور این اداره مسئولیت انکشاف ۵ ولایت کابل، لوگر، کاپیسا، پروان و وردک را دارد.

او همچنان اضافه کرد کار اساسی این اداره مطابق لایحه وظایف، پروژه های خاص انکشاف دولتی و ارتقای ظرفیت محصلان در رشته های ساختمان سازی و شهرک سازی می باشد.

الهام عمر تاکید می کند هدف مشترک جهت ایجاد فضای سالم برای شهروندان پایتخت و ولایات همجوار با امضای این تفاهمنامه حل خواهد شد.

وی با بیان این که چالش ها باید به فرصت ها تبدیل شود گفت: برای رفع این مشکلات تلاش نمایم و نگذاریم این چالش ها به فاجعه تبدیل شود.

پوهنوال دیپلم انجنیر محمد سعید کاکر، رییس عمومی دانشگاه پولی تخنیک کابل ضمن قدردانی و اعلام حمایت از این هیت رهبری اداره مستقل انکشاف زون پایتخت ابراز داشت احیای اصالت زون پایتخت را با تغییر چهره شهر به یک شهر بزرگ، پاک، نظیف، سرسبز و زیبا، شهر فرهنگ و دانش، صنعت و تجاری شهر ورزش، صحت و توزیزم و در نهایت شهر با داشتن تمام امکانات به مثابه یک پایتخت عصری برای به زیستی خواهیم ساخت.

آقای کاکر همچنان خاطرنشان ساخت، همکاری های متداوم میان دانشگاه پولی تخنیک و اداره مستقل انکشاف زون پایتخت در راستای تحقق بخشیدن ارتقای ظرفیت محصلین و ایجاد فرصت های کاری برای فارغین این دانشگاه تاکنون در همکاری نزدیک با این اداره به پیش رفته و این روند ادامه دارد.

در آخر توافقنامه از جانب این دانشگاه و اداره انکشاف زون پایتخت به امضا رسید

فعالیت های اقتصادی از کابل به ولایات همجوار توسعه خواهد یافت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد