ماین-های-زمینی-بیشترین-قربانی-را-در-افغانستان-میگیرد

کمپاین بین المللی منع ماین های زمینی در تازه ترین گزارش سالانه خویش در ژنو گفته که قربانیان ماین در سراسر جهان افزایش یافته و افغانستان بیشترین قربانی را در این عرصه داشته است.

به گزارش افغان خبر: بر اساس این گزارش قربانیان ماین سال 2015 میلادی در افغانستان به تعداد 1310 تن بوده که به تعداد 14نفر نسبت به سال 2014 بیشتر گردیده است.

تمام قربانیان ماین از جمله (تعداد 778نفرزخمی و 534نفر کشته) در سال 2015میلادی را افراد ملکی تشکیل میدهد که 34درصد آنها اطفال بودند.

با این حال افغانستان بیشترین کمک سازمان ملل در عرصه ماین پاکی را نیز به خود اختصاص داده که به ارزش 52.6میلیون دالر میباشد و از 17 تمویل کننده بزرگ به دست آورده است.

در سال گذشته 35.4 کیلومتر مربع زمین از وجود ماین در کشور پاکسازی شده است.

از سوی هم موسسه افغان های متأثر از ماین (آلسو) میگوید استفاده از ماین های دست ساز در کشور بیشتر شده و گروه های مخالف مسلح از این ماین ها بیشتر استفاده میکنند.

در کنار آن ماین های ضد پرسونل، ماین ضد وسایط نقلیه، بقایای بمب های خوشه‌ی و مواد منفجر ناشده از جنگ باعث افزایش تلفات افراد ملکی میشود.

اسلام محمدی رئیس موسسه آلسو میگوید که باید حکومت و نهاد های همکار در زمینه ماین پاکی،افراد متضرر از ماین را کمک کند تا میزان تلفات افراد ناشی از انفجار ماین ها کاهش یابد.

مرکز اجتماعی معلولین کشور و موسسه آلسو از حکومت میخواهد تا پلان های انکشافی را در زمینه پاسخگویی نیاز های معلولین اجرا نماید و دسترسی معلولین را به خدمات توانبخشی و بازتوانی تسهیل کند.

مشارکت معلولین را در همه سطح ها افزایش دهد و دسترسی فیزیکی برای معلولین را در همه نقاط به خصوص در ساختمان های عام المنفعه بهتر سازد.

 

ماین های زمینی بیشترین قربانی را در افغانستان میگیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد