مثنوی-میراث-فرهنگی-افغانستان-است

وزارت خارجه در مورد توافق ایران و ترکیه مبنی بر ثبت مثنوی مولانا به عنوان میراث مشترک فرهنگی این دو کشور در یونسکو اعتراض کرده و خواستار توجه آن سازمان در مورد زادگاه مولانا شده است.

به گزارش افغان خبر: وزارت خارجه با نشر خبرنامه‌ی بیان کرده که افغانستان در مورد مثنوی به عنوان میراث فرهنگی افغانستان با یونسکو سخن گفته است.

بر اساس این خبرنامه: نصیر احمد اندیشه، سرپرست و معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه افغانستان در دیدار با خانم پتریشیا مک فلپس، نماینده یونسکو در افغانستان، با ابراز نگرانی از تصمیم دولت‌های ایران و ترکیه گفته است:”هرگاه قرار باشد این اثر شناخته شده ادبی و شاهکار عرفانی مولوی ثبت میراث جهانی یونسکو گردد، واقعیت تاریخی زادگاه خداوندگار بلخ نباید نادیده گرفته شود و پیوند مولانا با افغانستان نباید فراموش گردد.”

در خبرنامه آمده که نماینده یونسکو در افغانستان اطمینان داده که نگرانی دولت افغانستان را در مورد ثبت مثنوی مولانا به عنوان میراث مشترک فرهنگی ایران و ترکیه به مرکز این سازمان میرساند.

مولانا جلال الدین محمد بلخی، در شهر بلخ زاده شده است و پدرش خواجه بهاالدین نام دارد. خرابه های خانه مولانا هنوز در ببلخ به یادگار مانده است.

مثنوی میراث فرهنگی افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد