مخالفت-صلیب-سرخ؛-هیأت-نفری-طالبان-به-سه-تن-کاهش-یافت

یکی از اعضای پیشین گروه طالبان می‌گوید که به دلیل شیوع ویروس کرونا و مخالفت كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ، از میان هیأت ۳۷ نفری گروه طالبان که در ابتدا به ۱۰ نفر کاهش یافت، تنها سه نفر برای گفتگو در مورد رهایی زندانیان وارد کابل شده اند.

به گزارش افغان نیوز: سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان امروز( چهارشنبه، 13 حمل) به آژانس افغان نیوز گفت که رهایی زندانیان گروه طالبان به حکومت افغانستان تعلق دارد؛ اما این امکان وجود دارد که روند رهایی زندانیان این گروه امروز و یا هم فردا آغاز شود.

به گفته سید اکبر آغا، گروه طالبان در نخست هیأت 37 نفری را برای گفتگو با حکومت افغانستان در مورد رهایی زندانیان تعیین کرده بود که از این میان 34 طالب به نمایندگی 34 ولایت کشور و 3 طالب دیگر به نمایندگی کمیسیون بررسی رهایی زندانیان طالبان در ترکیب این هیأت حضور داشتند.

اما؛ به گفته او، رهبری گروه طالبان شمار اعضای هیأت 37 نفری این گروه را به دلیل مخالفت صلیب سرخ به 15 نفر و بعداً هم به 10 نفر کاهش داده بود.  پس از این مخالفت و همچنین گسترش ویروس کرونا، رهبری طالبان تصمیم گرفته که تنها 3 نفر را که عضو کمیسیون بررسی رهایی زندانیان این گروه است، به‌عنوان هیأت به کابل بفرستد.

سید اکبر آغا تصریح نمود که این هیأت تنها برای گفتگو با حکومت افغانستان و بررسی رهایی 5 هزار زندانی طالبان که قرار است بر بنیاد امضای توافقنامه صلح امریکا و طالبان رها شوند، به کابل آمده است.

این عضو پیشین گروه طالبان در مورد دیدار این هیأت سه‌نفری با حکومت افغانستان می‌گوید: تاکنون معلوم نیست که دیدار کرده و یا نه؛ اما حکومت افغانستان مکلف است که با این هیأت دیدار داشته باشد و روی تطبیق فهرست رهایی زندانیان کار نماید.

سید اکبر آغا در مورد این پرسش که تأخیر در روند رهایی زندانیان چه تأثیر روی پروسه صلح و گفتگوهای بین‌الافغانی دارد، گفت که تأخیر در رهایی زندانیان طالبان تأثیر منفی روی پروسه صلح دارد، چون روند رهایی زندانیان این گروه به حیث اعتمادسازی میان دو طرف مطرح است و «اگر این روند با تأخیر بیفتد این امکان وجود دارد که اعتماد مورد قبول میان دو طرف شکل نگیرد».

او تأکید کرد که از طرفی هم تأخیر در روند رهایی زندانیان طالبان، آغاز گفتگوهای صلح بین‌الافغانی را به تعویق می‌اندازد که این امر تنها به ضرر مردم افغانستان است. بنابراین، تا زمانی که زندانیان طالب رها نشود، به هیچ‌وجه گفتگوهای بین الافغانی آغاز نخواهد شد.

این عضو پیشین گروه طالبان در مورد افزایش حملات گروه طالبان در چند روز اخیر گفت: نه تنها طالبان بلکه حکومت افغانستان هم در چند روز گذشته خشونت و حملات خود را افزایش داده که این امر برخلاف تعهد دو طرف بر کاهش خشونت‌ها پیش از آغاز گفتگوهای بین الافغانی است.

او تأکید می‌کند که افزایش خشونت‌ها تنها به طالب وابسته نیست بلکه حکومت افغانستان هم باید بر کاهش خشونت‌ها تعهد داشته باشد.

این درحالی است که شورای امنیت پیش از این اعلام کرده بود که روند رهایی زندانیان طالبان به تاریخ 31 مارچ( روز گذشته) آغاز می‌شود؛ اما  روند رهایی زندانیان این گروه روز گذشته آغاز نشد.

مخالفت صلیب سرخ؛ هیأت 37 نفری طالبان به سه تن کاهش یافت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد