محور-بحث-در-مذاکرات-بین-الافغانی-باید-منافع-ملی-باشد

حزب حرکت انسجام ملی افغانستان می‌گوید که در مذاکرات بین الافغانی باید منافع ملی افغان ها از بحث های اصلی باشد تا اعتماد میان طرف‌های درگیر جنگ بیشتر شود و راه برای تامین صلح دایمی فراهم گردد.

به گزارش افغان نیوز: جنرال حمیدالله نازک، رئیس حزب حرکت انسجام ملی افغانستان امروز سه‌شنبه( 9، ثور ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت: « ما از مذاکرات بین الافغانی حمایت می‌کنیم، اما منافع ملی افغان ها باید در این مذاکرات از بحث های اصلی باشد تا اعتماد دو طرف جنگ بر یک دیگر شان بیشتر شود و راه برای تامین صلح دایمی فراهم گردد.»

وی افزود: مواد مخدر در افغانستان منبع بزرگ تمویل مالی تروریزم بوده که در توافقنامه‌ی قطر به آن پرداخته نشده اما در مذاکرات صلح با گروه طالبان این موضوع باید شامل شود، زیرا قربانی اصلی آن افغان ها است.

او گفت: « ما منافع ملی افغانستان را در دوام نظامی جمهوری می‌بینیم؛ بنابراین اگر در مذاکرات صلح در رابطه به تغییر نظام با هرکسی معامله صورت گیرد، مخالفت خواهیم کرد.»

رئیس حزب حرکت انسجام ملی افغانستان اظهار داشت: مردم افغانستان، به ویژه نیروهای نظامی، اروگان های عدلی و قضایی، کارمندان اداره های ملکی و کارشناسان علمی که طی  19 سال مبارزه کرده اند، باید در پهلوی مذاکرات صلح در سایر امور حکومتداری نیز از تجارب مفید آنان استفاده گردد.

او از تبادله زندانیان حمایت کرد و گفت، « اگر در جملۀ زندانیان طالبان کسانی آزاد می‌شوند که در پهلوی اعمال تروریستی به جرم مواد مخدر زندانی شده، باید آن زندانیان نیز رها شوند که تنها به جرم مواد مخدر زندانی شده اند. و همچنان پس از رهایی این زندانیان، زندگی مامورین نظامی و ملکی نیز باید تضمین شود.»

در همین حال، جنرال اسدالله صالح، عضو دیگر این حزب گفت: مردم افغانستان قربانی تروریزم بین المللی اند و هر روز قربانی جانی و مالی می دهند. هرچند افغانستان با جامعه جهانی قرارداد همکاری های استراتژیک را امضاء کرده، اما با این همه جنگ، بحران جاری سیاسی، فساد اداری، عدم تطبیق قانون، تلاش های پنهان و آشکار در بخش صلح، تلاش های مبهم در بخش رهایی زندانیان، باعث نگرانی افغان ها گردیده است.

او تاکید کرد، مردم افغانستان نه از لحاظ سیاسی، نه از لحاظ نظامی، نه از لحاظ اقتصادی، نه از لحاظ اجتماعی و نه از لحاظ محیطی احساس امنیت ندارند. پس همه‌ای افغان ها خواهان برقرای یک صلحی دایمی و با ثبات در کشور هستند.

وی در اخیر تاکید کرد که اگر جامعه جهانی و دولت افغانستان خلاف منافع ملی افغانستان گام بردارد، حرکت انسجام ملی افغانستان به اعتراض های صلح آمیز خود ادامه خواهد داد و خواست های خود را به مراجع قانونی بین المللی پیشکش خواهد کرد.

این درحالی است که در جریان سه ماه اول سال جاری میلادی، ۵۳۳ غیرنظامی کشته و ۷۶۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

محور بحث در مذاکرات بین الافغانی باید منافع ملی باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد