مردم-افغانستان؛-اسد-سال-روز-استقلال-کشور-را-گرامی-میدارند

افغانستان ۹۹ سال قبل از امروز تحت حاکمیت امپراطوری بریتانیا قرار داشت، اما با روی کار آمدن حکومت شاه امان الله خان، مردم این کشور با مبارزه و استقلال خواهی، آزادی افغانستان را به دست آوردند.

به گزارش افغان نیوز: در جریان سال های گذشته بار ها سر زمین کنونی افغانستان مورد تاخت و تاز کشور های بیرونی و قدرت های بزرگ قرار گرفته است.

سکندرکبیر، چنگیز خان مغول، حکومت بریتانیوی و حتی روس تزار از قدرت های بودند که چشم به سرزمین افغانستان دوخته و این به سرزمین یورش بردند.

هرچند این قدرت ها در نخست موفق شدند این سرزمین را تصرف نمایند، اما مردم افغانستان با مبارزه پیگیر در برابر این قدرت ها ایستادگی نموده و پس از مدت زمان کوتاه این قدرت ها را به زانو درآورده اند.

بریتانیا یکی از این قدرت ها است که افغانستان را چندین سال در کنترل خود داشت، اما در سال 1919 میلادی شاه امان الله خان و هم رزمانش بیرق آزادی بلند کرده در پی استرداد و استقلال کشور تلاش کردند و در همین سال به این امر مهم دست یافتند.

از آن روز به این سو، مردم افغانستان روز 28 ام اسد را به عنوان روز استقلال و استرداد کشور جشن میگیرند.

در دوران تاریخ 99 ساله افغانستان پس از آزادی، این روز به گونه های مختلف جشن گرفته می شد، گاهی با تمام شکوه و عظمت به عنوان یک کشور آزاد و گاهی تنها یک نام از این روز باقی بود.

اما در شرایط کنونی افغانستان، با وجود تهدید های امنیتی و حملات انتحاری اقشار مختلف افغانستان این روز را گرامی میدارند.

رئیس جمهورغنی و افراد بلند رتبه حکومتی با گذاشتن اکلیل گل این روز را در محوطه وزارت دفاع ملی گرامی داشتند.

شماری از فعالان مدنی و مردم عام این روز ها در نقاط دیگر افغانستان با راه اندازی محافل مختلف بزرگداشت میکنند.

اما بسیاری از مردم در سطح شهر های افغانستان، با بلند کردن پرچم سه رنگ کشور و  حمل آن در موتر ها و وسایط نقلیه خوشحالی خویش را در مورد این روز به نمایش میگذارند.

مردم افغانستان؛ 28اسد سال روز استقلال کشور را گرامی میدارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد