مردم-برای-تامین-آب-آشامیدنی-در-بدل-پول-ساعت‌ها-انتطار-می‌کشند

شهروندان غرب کابل از کمبود آب شکایت کرده و می‌گویند که آب آشامیدنی مورد نیاز شان را خریداری می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ علی‌خان یکی از شهروندان منطقه ریگریشن ناحیه ۱۳ کابل به آژانس افغان نیوز می‌گوید که از هشت ماه به این طرف، این منطقه آب ندارد و مردم مجبور هستند که آب مورد نیازشان را خریداری کنند. 

علی خان افزود که سیستم آبرسانی دولتی در این منطقه وجود ندارند و یک شرکت خصوصی که در بدل پول به مردم آب توزیع کرده بود، در حال حاضر مسدود است. 

او گفت که باشندگان این محل از ده لیتره یک افغانی و از هر ۳۰ لیتره سه افغانی بخاطر آب آشامیدنی پول پرداخت می‌‌کند. 

علی‌خان گفت که مردم توان حفر چاه را ندارند و ساعت‌ها انتظار می‌کشند تا از مساجد و مراکز رسانی آب به دست آورد. 

محمد نسیم امیری، یکی دیگر از شهروندان این منطقه گفت که مردم بخاطر دریافت چند لیتر آب از صبح وقت تا ناوقت روز انتظار می‌ کشند.

امیری افزود که با گسترش بی‌کاری مردم در حال حاضر پولی برای تهیه غذای ندارند و بی آبی هم بر مشکلات‌ آنان افزوده شده است. 

شهروندان کابل از مسوولان حکومتی خواستار توجه جدی در زمینه کمبود آب در غرب کابل شده و می‌گویند که حکومت باید چاه‌های آب بیشتر در این منطقه حفر نماید تا مشکلات مردم حل شوند. 

مسوولان وزارت انرژی و آب می‌گویند که برای تامین آب به شهروندان کشور متعهد است و این وزارت برنامه‌های برای مدیریت آب‌های زیر زمینی دارد. 

رفیع‌الله ستانکزی، رییس انسجام برنامه‌های آب وزارت انرژی و آب در گفتگو با آژانس افغان نیوز می‌گوید که  آب‌های زیر زمینی شهر کابل در حال کاهش است. 

ستانکزی افزود که یکی از عوامل کاهش آب‌های زیر زمینی در شهر کابل، افزایش جمعیت، استفاده بی‌رویه آب و کانکرد شدن منابع آب زیر زمینی است. 

رییس انسجام برنامه‌های آب وزارت انرژی و آب می‌گوید که پروژه کانال آب کابل- پنجشیر، پروژه شاه توت و پروژه شاه و عروس از جمله پروژه‌های آبی است که می‌تواند آب کابل مورد نیاز شهروندان کابل را تامین نماید و کار این پروژه‌ها پس از بررسی تیم‌های تخنیکی آغاز خواهد شد.

مسوولان وزارت انرژی و آب از مردم خواست که از حفر چاه‌های خودسر خودداری نمایند و در قسمت مدیریت آب‌های زیر زمینی کمک و همکار باشند.  

این در حالی است که نظام پیشین برای مدیریت آب‌های زیر زمینی حفر چاه‌های خود سر را منع و به شهروندان وعده سپرده بود که سیستم آبرسانی دولتی را گسترش می‌دهد. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

مردم برای تامین آب آشامیدنی در بدل پول ساعت‌ها انتطار می‌کشند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد