مردم-زون-جنوب-شرق،-خواستار-آتش‌بس-دوامدار-شدند

مردم زون جنوب شرق کشور طی یک گرد همایی بزرگ در شهر کابل از اعلام آتش‌بس سه روزۀ طالبان و حکومت استقبال کرده و خواهانی آتش‌بس دایمی شدند.

به گزارش افغان نیوز: اکرم اخپلواک، وزیر دولت در امور پارلمانی روز چهارشنبه( 8، اسد ) طی یک کنفرانس خبری در کابل اظهارداشت که دو طرف درگیر جنگ باید به ارادۀ ملت و خواسته های اساسی مردم لبیک بگویند و مذاکرات را در داخل افغانستان و به زعامت و میانجگیری افغان ها آغاز نمایند.

وی افزود: « بحران کنونی تنها از طریق وحدت و همدلی امکان پذیر است است نه سلاح بدوش کشیدن.»

آقای اخپلواک بیان کرد، مردم زون جنوب شرق از تمامی اقوام، احزاب سیاسی، شخصیت های سیاسی، اجتماعی، نهاد های مدنی، جوانان و بزرگان مطرح کشور می‌خواهد که در این شرایط حساس تاریخی و سرنوشت ساز، برای وحدت ملی، باهم یک صدا شوند.

او تاکید کرد، مردم زون جنوب شرق آماده اند که در راستای روند صلح از هیچ نوع فدا کاری دریغ نکنند و پس از عید قربان، اجماع ملی و مردمی را جهت رسیدن به صلح واقعی و افغانی در کشور، ایجاد نماید.

این درحالی است که گروه طالبان روز (سه‌شنبه، ۷ اسد) با نشر اعلامیه، سه روز عید «قربان» را آتش‌بس اعلام کرده و از جنگ‌جویانش خواسته است که هیچ‌گونه عملیاتی در این مدت راه‌اندازی نکنند. شورای عالی مصالحه ملی و ارگ ریاست‌جمهوری از اقدام گروه طالبان برای اعلام آتش‌بس سه‌روزه در جریان روزهای عید قربان استقبال کرده اند.

سازمان پیمان انتلانتیک شمالی ( ناتو ) نیز با نشر اعلامیه از آتش‌بس سه روزه طالبان و حکومت استقبال کرده و گفته است که برقراری آتش‌بس، در ایامی که گفتگو های صلح به هدف پایان  جنگ جریان دارد، گام مهم به شمار می‌رود.

با این حال، زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نیز از اعلام آتش‌بس سه روزه طالبان و دولت در روز های عید قربان استقبال کرده و افزوده که عید پیش‌رو تفاهم و احترام را میان مردم افغانستان به میان آورده و آنان را به صلح پایدار یک گام نزدیک‌تر کند.

مردم زون جنوب شرق، خواستار آتش‌بس دوامدار شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد