مرگ-و-میر-مادران-درصد-کاهش-یافته-است

داکتران و نماینده‌گان یونیسف جمع شده اند تا از کاهش مرگ و میر ( مادران و نوزدان) در افغانستان خبر بدهند. آنها میگویند که ۷۰ درصد مرگ مادران کاهش یافته است.

به گزارش افغان خبر، زلیخا انوری سرپرست صحت و باروری وزارت صحت عامه کشور امروز ۲۵میزان میگوید آنها بیش از یک دهه است، که تلاش برای کاهش مرگ مادران دارند.

به گفته خانم انوری فرشته گان افغانستان ( مادران) در سالهای پیشین به علت نبود آگاهی و داکتران متخصص در زمان ولادت جانهای شان را از دست میدادند.

مرگ و میر مادران و نوزادان امروز نیز نسبت کم توجهی و نا آگاهی شهروندان روند چشم گیری دارد اما سرپرست صحت و باروری وزارت صحت عامه میگوید آنها در تلاش اند تا این روند را به حد اقل برسانند.

به باور وزارت صحت عامه کشور از سال۱۹۹۰ میلادی تا سال ۲۰۱۵ مرگ مادران و نوزادان به ۵۰ درصد رسیده است اما خانم زلیخا انوری میگوید که این روند تا امروز ۷۰درصد کاهش یافته است.

سرپرست صحت و باروری می افزاید که آنها تلاش دارند تا بر اساس معیار های جهانی میزان مرگ مادران را در هنگام ولادت محو کند.

پیش از این از هزار تن مادر در زمان ولایت ۹۹ تن آنها جان میدادند و اما در حا حاضر این رقم به ۵۵ تن کاهش یافته است.

در همین حال قمرالدین صدیقی یکی از مسئولان این وزارت می‌گوید که اولویت کاری وزارت صحت عامه راجع به کاهش مرگ مادران و نوزدان است.

به گفته خانم قمرالدین، این وزارت تلاش دارد تا آگاهی‌های لازم را برای خانواده‌ها برساند، به گفته او خونریزی بعد از ولادت، فشار بلند، ورم، و تب شدید باعث می‌شود تا این مهربانان ( مادران) را به سوی مرگ همراهی کند.

در همین حال نماینده‌گان یونسف میگویند آنها آمده اند تا با همکاری وزارت صحت عامه از وقوع مرگ مادران جلوگیری کنند.

به گفته اریاهگل یکی از نماینده‌گان یونسف جلوگیری از مرگ مادران وظیفه همه‌ی اقشار جامعه است، به گفته او نجات یک مادر به مثابه نجات یک دنیا است.

این در حالی است که در زمان‌های پیشین بر اساس طب سنتی و دایههای تجربه دار ولادت مادران به صورت جدی اهمیت داده نمی‌شد و این امر سبب مرگ خیلی از مادران و نوزدان شده بود.

مرگ و میر مادران 70 درصد کاهش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد