مرگ‌-ومیر-مادران-در-افغانستان،-درصد-کاهش-یافته-است

ریاست جمهوری با نشر گزارشی گفته است؛ در سال ۱۳۸۲ در هر ۱۰۰هزار مادر ۱۶۰۰ تن آن‌ها جانشان را از دست می‌دادند اما این رقم در سال جاری کاهش چشم‌گیر داشته است که از هر ۱۰۰هزار تن تنها ۳۲۷ تن جان‌های خودشان را از دست می‌دهند.

به گزارش افغان خبر: ریاست جمهوری با نشر نمودار از پیشرفت‌های صحی در افغانستان افزود است؛ مرگ‌ومیر کودکان در سال ۱۳۸۲ هجری خورشیدی ۲۵ درصد بود و این رقم در حال حاضر به ۱۰ درصد کاهش‌یافته است.

ریاست جمهوری بیان داشته است؛ بیشترین دلیل که امارهای مرگ‌ومیر کودکان و مادران کاهش‌یافته‌اند، رشد مراکز تربیت قابلگی و نرسنگ در هر ولایت است.

به اساس آمار ریاست جمهوری شماری قابله‌ها از سال ۱۳۸۲ هجری خورشیدی تا سال ۱۳۹۵ هجری خورشید ۹۰ درصد افزایش‌یافته است، که شماره قابله‌ها در سال ۱۳۸۲ به ۵۰۰ تن نمی‌رسید اما در سال جاری این رقم ۵۰۰۰ هزار تن رسیده است.

مرگ‌ومیر مادران و کودکان همواره یکی از مشکلات جدی کشور بوده است و به دلیل آمار بالای تلفات از این ناحیه توجه نهادهای جهانی نیز به مشکل در سال اخیر زیاد بوده است.

وزارت صحت عامه در شمار از ولایات افغانستان به دلیل صعب‌العبور بودن نمی‌تواند برای مادران باردار خدمات صحی درست ارائه کند، همچنان بخش‌های از کشور باوجود فعالیت‌های طالبان و داعش ناامن است و کارمندان صحی از گشت‌وگذار در آن مناطق نیز محروم‌اند.

مرگ‌ ومیر مادران در افغانستان،80 درصد کاهش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد