مشکلات-تجاربا-سیستم-ترانزیت-بین-المللی-تیر-tir-حل-میشود

مسئولان وزارت ترانسپورت و هوانوردی و اتاق تجارت و صنایع می‌گویند؛ سیستم ترانزیت بین المللی "تیر" میتواند مشکلات تاجران را در زمینه صادرات محصولات داخلی به خارج کشور حل کند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، مسئولان وزارت ترانسپورت و هوانوردی و اتاق تجارت و صنایع کشور امروز (چهارشنبه 20 ثور) در کنفرانس ملی تیر (TIR) در کابل گفتند؛ سیستم ترانزیتی تیر میتواند تمام مشکلات تاجران افغان را در زمینه صادرات محصولات داخلی به خارج کشور حل کند.

سید ولی سلطان معین پالیسی و برنامه های وزارت ترانسپورت گفت؛ تیر برای افغانستان که محاط به خشکه است از اهمیت بالای برخوردار است و تاجران افغان میتواند با این سیستم کالاهای خود را به کشورهای عضوی تیر بدون کدام مشکل انتقال دهند.

آقای سلطان گفت؛ افغانستان 50 سال قبل عضویت سازمان تیر را گرفته بود و در سال 2013 عضویت این سازمان از سر گرفته و اکنون نهادهای دولتی روی بهبود این خط ترانزیتی کار میکنند.

معین پالیسی و برنامه های وزارت ترانسپورت بیان داشت؛ افغانستان که محاط به خشکه است با عضویت این سازمان میتواند محصولات خود را به کشورهای اروپایی و امریکایی صادر کند و صادرات به کشورهای جهانی میتواند سبب رشد صنعت و رشد اقتصاد مردم افغانستان شود.

او افزود؛ با ایجاد این سیستم دیگر نیاز نخواهد بود که اموال صادراتی مراحل پیچیده گمرکی را سپری کند یا در بنادر متوقف شوند.

از سوی دیگر محمد یویس مومند معاون تجارتی هیئت مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت؛ تاجران افغان از این سیستم آگاهی ندارند و همین سبب شده است که هیچ یک از تاجران از سهولت های این سیستم استفاده کرده نتوانند.

او افزود؛ این سیستم به درستی در کشور تطبیق نشده است و از سال 2013 تا اکنون 1125 اموال لاری از خارج به داخل کشور وارد شده است اما تنها 17 لاری از داخل به خارج کشور صادر شده است که این بسیار نگران کننده است برای تاجران و صنعت کاران افغانستان.

مومند بیان داشت؛ بین واردات اموال و صادرات اموال بلانس وجود ندارد و باید این بلانس شکل گیرد.

افغانستان در حال حاضر عضویت سازمان تجارت جهانی را دارد و هم عضویت سازمان تیر را که تاجران افغان میتوانند به سادگی اموال خود را به خارج کشور صادر کنند.

 

 

 

 

مشکلات تجاربا سیستم ترانزیت بین المللی تیر (TIR) حل میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد