معادن-افغانستان-منابع-مالی-مخالفین-دولت-است

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید: افغانستان هنوز از منابع طبیعی خود به شکل درست استفاده نکرده و در حال حاضر معادن، منابع اصلی تمویل مخالفین دولت می باشد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری امروز (چهارشنبه 5 میزان) در یک برنامه خبری در کابل گفت:  امروز امنیت ملی افغانستان با تهدید ناشی از معادن رو به رو بوده و باید توجه جدی به معادن کشور صورت گیرد.

آقای دانش گفت: معادن افغانستان به یکی از منابع تامین جنگ و منبع عایداتی گروه‌های تروریستی تبدیل شده و بسیاری از زورمندان محلی، افراد مسلح غیر مسؤول و گروه‌های مافیایی دیگر از وضعیت آشفتۀ موجود استفاده می‌کنند و به استخراج غیر قانونی معادن دست می‌زنند.

به گفتۀ معاون دوم رییس جمهور، از این وضعیت نه تنها استفاده می‌کنند که آن را آشفته‌تر هم می‌کنند، چون هرچه وضعیت آشفته باشد، آنان بهتر و خوبتر می‌توانند معادن را غارت کنند.

آقای دانش می‌گوید، وضعیت کنونی نشان می‌دهد که پیشرفت مناسبی در زمینۀ استخراج معادن در افغانستان نبوده، در حالی که می‌تواند منبع تامین بودجۀ ملی و امنیت باشد و استخراج و قاچاق معادن یکی از دلایل جنگ کنونی است.

او گفت که حل اساسی مشکل معادن بستگی به حل معمای قضیۀ ناامنی در افغانستان و به وجودآمدن صلح سرتاسری دارد و تا زمانی که آرامش به کشور بر نگردد و ادارۀ عاری از فساد حاکم نگردد، وضعیت استخراج معادن نیز بهبود نخواهد یافت.

به باور دانش، ناامنی ناشی از دخالت کشورهای خارجی و زورمندان داخلی به منظور تحت تاثیرقراردادن وضعیت امنیتی کشور سبب شده تا کسی در بخش سرمایه‌گذاری استخراج معادن علاقه نشان ندهند.

آقای دانش اما مشکلات در میکانیزم‌ها و زیرساخت‌های حقوقی، قانونی و اداری بخش معادن، فساد در عقد قراردادها و پروسۀ تدارکات، فقدان سیاست زیرساخت‌های توسعه‌یی و عدم تحقیقات روشن باستان‌شناسی را از دیگر چالش‌هایی عنوان می‌کند که طی چندسال گذشته در بخش معادن و استخراج آن موجود بوده‌اند.

در همین حال پییر مایودی، سفیر اتحادیه اروپا مقیم کابل گفت: وضعیت معادن افغانستان در یک حالت نگران کننده قرار دارد و اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را میکند تا حکومت افغانستان استخراج معادن را از حالت غیر قانونی خارج کند.

آقای مایودی گفت: اتحادیه اروپا سرمایه گذاران این اتحادیه را تشویق میکند تا در بخش معادن افغانستان سرمایه گذاری کنند و اما در قدم نخست استخراج معادن به شکل غیر قانونی گرفته شود.

استخراج معادن یکی از نگرانی جدی است که به گفته معاون ریاست جمهوری، 25 درصد بودجه دولت از معادن، در حال حاضر توسط گروه های مخالفین دولت استخراج میشود.

معادن افغانستان منابع مالی مخالفین دولت است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد