معتادین-برای-ترک-اعتیاد؛-باید-روان-درمانی-شوند

بسیاری از معتادین پس از سپری کردن روند ترک اعتیاد در مراکز صحی به دلیل امراض روانی دوباره به اعتیاد رو می آورند که این امر باعث افزایش شمار معتادان در کشور شده است.

به گزارش افغان نیوز: بر اساس آمار وزارت مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر 3.6میلیون تن به مواد مخدر معتاد هستند.

در این مورد شماری از معتادین در کابل می گویند که روند ترک اعتیاد که از سوی حکومت اجرا میشود، قابل قبول و موثر نیست.

آنها ادعا دارند که معتادین نیاز به درمان روانی داشته و وزارت صحت عامه باید علاوه بر درمان ترک مواد مخدر، به درمان روانی معتادین نیزتوجه داشته باشند.

احمدشاه یکتن از معتادین که مصاب به شیشه و پودر میباشد میگوید:« پانزده (15) سال است که رو به مواد مخدر آورده ام  که عامل گرفتاری من  به مواد مخدر بیکاری و فقر بوده است».

احمد شاه سه سال قبل ، اعتیادش را ترک کرده و به دانشگاه مارشال فیهم رفته تا با قافله ارتش یک جا شود، اما پس ازگذشت یک مدت کوتاه دوباره در اثر زخم زبان ها و فحش قوماندان کندک شان به مواد مخدر رو آورده است.

وی خاطرنشان میسازد، دولت و وزارت صحت عامه به شکل درست به وضعیت معتادین توجه نکرده که بعد از خارج شدن از مراکزصحی افراد معتاد دوباره به اعتیاد رو می آورند.

احمدشاه اضافه میکند، بعضی مقامات ارگانهای دولتی خود قاچاقبران مواد مخدر هستند که مواد شان را به خرده فروشان به مناسب ترین قیمت می فروشند.

فهیم باشنده ولایت پروان است او نیز از  دوازده سال به این سو رو به مواد مخدر آورده است. وی میگوید که  پول مواد خود را از طریق دزدی و گاهی با حمایت خانواده ام بدست میاورم.

فهیم میگوید: بیش از یکهزار(1000) افراد معتاد در زیر پول سوخته در غرب شهر کابل وجود دارند، حدود پانزده تن آنها را زنان تشکیل میدهند، که از طرف وزارت صحت عامه، آنها اکنون برای معالجه و تداوی به مراکز صحی انتقال داده شده اند.

وی می افزاید، خواست ما از وزارت صحت عامه این است که، علاوه به درمان مواد مخدر باید به درمان روانی معتادین نیز توجه داشته باشند زیرا معتادین بعد از ترک مواد مخدر، مصاب به تکلیف روانی بوده  که بعد از خارج شدن از شفاخانه  در اثر تکلیف روانی دوباره به مواد رو میاورند.

فهیم علاوه میکند، دولت باید جلو افراد فروشنده مواد مخدر را گرفته و آنها را به پنجه قانون بسپارد که عامل اصلی عرضه مواد مخدر مقامات بلند پایه دولت میباشند.

این در حالی است که وزارت صحت عامه با همکاری وزارتخانه های مبارزه با مواد مخدر، معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله، هر ازگاهی در پی جمع آوری معتادان اقدام می نمایند. اما این امر کافی نیست.

بر اساس معلومات وزارت صحت، کمپ فنکس در حال حاضر به نام شفاخانه ابوعلی سینا فعالیت میکند و در یک زمان گنجایش 1500 معتاد را دارا است.

وزارت صحت میگوید که یک دوره درمانی ترک اعتیاد 45 روز را در بر میگیرد و پس از آن بسیاری آنها به همکاری وزارت کار به مرکز امید که یک بخش آموزش حرفه است معرفی میشوند. اما هنوز اقدام جدی برای روان درمانی معتادین صورت نگرفته است.

معتادین برای ترک اعتیاد؛ باید روان درمانی شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد