معلولان-کشور-خواهان-حقوق-خود-از-جانب-دولت-اند

شماری از معلولین کشور در یک کنفرانس خبری می‌گویند: معلولین ۲.۷ درصد نفوس کشور را تشکیل می‌دهد اما در ۱۶ سال گذشته حقوق معلولین همواره از سوی حکومت تلف شده است و این قشر آسیب دیده خواهان حقوق خود از سوی دولت اند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: شماری از معلولین کشور در یک کنفرانس خبری که به مناسبت تجلیل از روز جهانی معلولین گرفته شده بود می‌گویند: تعداد معلولین در سراسر کشور به 900 هزار تن می‌رسد که در 16 سال گذشته هیچ وقت حقوق این قشر آسیب دیده جامعه در نظر گرفته شده نشده است.

فرهاد اعظم معروف رئیس شورای معلولین کشور گفت: جامعه معلولین افغانستان در حالی از روز جهانی معلولین تجلیل می‌کند که حقوق این قشر همواره تلف شده است و اکنون نیز هیچ گونه توجه از سوی حکومت برای بهبود زندگی این قشر وجود ندارد.

آقای معروف گفت: جنگ و ناامنی در کشور هر روز افزایش پیدا می‌کند و ادامه جنگ به تعداد معلولین نیز افزوده است که این نگرانی جدی برای کشور حساب میشود. او افزود: کسانی که در راه دفاع از وطن عضو بدن خود را از دست داده اند، باید مورد توجه دولت قرار گیرد اما در سال‌های اخیر عملکرد دولت بر خلاف این بوده است.

معروف بیان داشت: اگر به معلولین کشور فرصت داده شوند، این افراد میتوانند نقش مثبت در پروسه صلح بازی کند و آوردن صلح دولت را کمک کند اما در ترکیب شورای عالی صلح هیچ معلول وجود ندارد.

رئیس شورای معلولین ابراز داشت: حکومت باید زمینه اسخدام افراد دارای معلولین را به اداره دولتی فراهم کند تا این افراد که در راه دفاع از وطن عضو بدن خود را از دست داده اند، دوباره به وطن خدمت کنند.

از سوی دیگر نفیسه سلطانی عضوی سنا افغانستان گفت: افزون بر قانون اساسی افغانستان، قانون حقوق و امتیازات معلولان در سطح ملی و کنوانسیون اشخاص دارای معلولیت در سطح بین‌المللی که افغانستان به آن در سال ۲۰۱۲ ملحق شده، همه اسناد تقنینی است که از حقوق معلولان در افغانستان حمایت می‌کنند اما حمایت‌های عملی از معلولان در افغانستان بسیار کمرنگ است.

خانم سلطانی گفت: مسئولان وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولان می‌گویند که در سراسر افغانستان تنها یک مرکز توانبخشی دولتی مخصوص برای معلولان وجود دارد که این اقدام حکومت کافی نیست و باید کارهای بیشتر در این زمینه صورت گیرد.

این نماینده مردم در سنا تاکید کرد: در بسیاری از مکان‌های عمومی چون وزارتخانه‌ها، خیابان‌ها، بازارها، ورزشگاه‌ها و حتی در وسایل ترانسپورتی هیچ سهولتی برای معلولان در نظر گرفته نشده است.

روز معلولان همه ساله در تاریخ 3 دسامبر تجلیل میشود که امسال نیز در روزهای مختلف این روز تجلیل شد و معلولان خواهان حقوق خود از حکومت شدند.

معلولان کشور خواهان حقوق خود از جانب دولت اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد