مغاره-نشینان-تهدیدی-برای-آثار-باستانی-بامیان

مقامات محلی ولایت بامیان می گویند؛ حدود ۳۵۰ خانواده در مغاره های بودا زندگی می کنند که این تعداد می تواند خطر جدی برای تخریب آثار باستانی باشند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: عبدالرحمن احمدی سخنگوی والی بامیان امروز سه شنبه (۸ جوزا) به افغان نیوز گفت:"مغاره ها جزء آثار باستانی و آبدات تاریخی بامیان است اما زندگی در این مغاره ها باعث ویرانی و نابودی آن میگردد.

آقای احمدی تصریح می کند خانوادهای که در مغاره ها زندگی می کنند از نداشتن  خدمات صحی، آب آشامیدنی، برق٬ و سر پناه رنج میبرند اما حکومت به خاطری که این منطقه بخشی از آبده تاریخی این ولایت است برای آنها نمیتواند سهولت های اولیه را فراهم نماید.

به گفته آقای احمدی در یک سال گذشته ۲۱ خانواده به صورت داوطلبانه از این مغاره ها بیرون شدند و در داخل شهر برای آنها اسکان در نظر گرفته شده است.

وی همچنان افزود، که مغاره ها بعد از تخلیه به عنوان آبدات باستانی ولایت بامیان در اختیار وزارت اطلاعات و فرهنگ قرار داده می شود.

عبدالرحمن احمدی علاوه کرد، بعضی از این مغاره نشینان به دلیل نداشتن سرپناه به این مغاره ها پناه برده و در آنجا زندگی سختی را سپری می کنند.

اما هستند کسانی که زندگی در این مغاره ها را جزء از فرهنگ خویش دانسته و به رضایت و علاقه مندی تمام زندگی شان را در این مکان ها به سر میرسانند.

او  ضمن تاکید بر اهمیت آموزش برای مردم بامیان همچنین اضافه نمود که زمینه تعلیم و آموزش برای کودکان این خانواده که در مغاره ها زندگی می کنند نیز فراهم شده و مثل سایر اطفال شهر از نعمت سواد و آموزش مستفید می شوند

در همین حال حسین داد خلیلی عضوی شورای ولایتی این ولایت از زندگی مشقت بار این خانواده ها در مغاره های بودا را تصرف کردند؛ می گوید که مغاره نشینان بامیان به دلیل فقر و تنگدستی  مغاره نشینی را اختیار کردند.

این عضو شورای ولایتی بامیان بر بی توجهی و نارسایی های حکومت تاکید نموده می گوید مردم بامیان کمتر از کمک های جامعه جهانی مستفید می شوند.

وی علاوه میکند که دولت مرکزی به ولایت بامیان هیچ توجهی ندارد و این امر باعث شده که باشندگان این ولایت در زندگی شان از آسایش بهره نبرند.

قابل یادآوری است که بامیان یکی از شهرهای تاریخی و سیاحتی کشور است اما هنوز مردم این ولایت با امکانات شهری بیگانه اند و هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت زندگی مردم این ولایت از سوی حکومت مرکزی صورت نگرفته است.

مغاره نشینان تهدیدی برای آثار باستانی بامیان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد