مواد-مخدر-فقر-و-ناامنی-را-در-جامعه-به-بار-میاورد-در-سال-پنج-درصد-کشت-مواد-مخدر-کاهش-یابد

کار شناسان باور دارند که بیکاری و فقر باعث افزایش معتادین و کشت مواد مخدر در جامعه میشود، اما رئیس جمهوری غنی این سخن را وارونه میگوید:" کشت، قاچاق و استعمال مواد مخدر باعث فقر، ناامنی و سایر مشکلات در جامعه میشود".

به گزارش افغاغن خبر: محمداشرف غنی رئیسجمهور کشور، از طریق ویدیوکنفرانس در مرکز ملی توحید، به والیان، قول اردوها، زونهای پولیس و قوماندانیهای امنیه، ریاستهای امنیت ملی، ادارات مبارزه با مواد مخدر، حج و اوقاف، اطلاعات وفرهنگ، زراعت، انکشاف دهات، صحت عامه، شوراهای ولایتی و مدیران مبارزه با مواد مخدر قوماندانی‌های امنیه، بهخاطر مبارزه مشترک با مواد مخدر در سراسر کشور هدایت لازم داد.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر، کشت، قاچاق و استعمال مواد مخدر را مشکل جدی دانسته گفت، به منظور محو این پدیدۀ شوم در بخش تنفیذ قانون، مبارزه با اعتیاد و بدیل معیشیت، پلان عملی ترتیب گردیده است.

عظیمی، نقش و همکاری همه نهادهای دولتی مرکز و ولایات، شوراهای ولایتی، علما، بزرگان، رسانهها و تمامی اقشار جامعه را در زمینۀ مبارزه با مواد مخدر مهم و موثر دانست.

رئیسجمهورغنی دراین ویدیو کنفرانس، همکاری و هماهنگی مسوولین ملکی و نظامی را در بخشهای مختلف به ویژه در عرصه مبارزه با مواد مخدر ستایش کرد.

او افزود که کشت، تولید، پروسس، قاچاق و استعمال مواد مخدر که عامل فقر و ناامنی و مشکلات دیگر است، عاید آن به شبکههای قاچاق منطقوی و بینالمللی میرسد که بخاطر جلوگیری آن باید اقدامات عاجل صورت گیرد.

رئیس‏جمهور گفت: به اساس قانون و برنامه ملی مبارزه علیه مواد مخدر، واحدهای اولی و دومی تمام ادارات زیربط مکلف اند تا در هماهنگی با تمام ارگانهای سکتوری در جلوگیری از کشت کوکنار تلاشهای جدی نمایند.

رئیسجمهور کشور اظهار داشت، به اساس برنامه ملی عمل مبارزه علیه مواد مخدر، باید حد اقل در سال ۵ فیصد کشت کوکنار کاهش یابد. وی افزود، در سال جاری ادارات زیربط برنامه محو کشت کوکنار را ترتیب و شورای امنیت ملی آن را تصویب نموده است.

رئیسجمهور گفت، والیان مکلف اند تا در هماهنگی با ادارات زیربط برنامه متذکره را عملی نمایند. وی افزود، ارگان‏های امنیتی باید در مطابقت با برنامه ملی مبارزه علیه مواد مخدر و برنامه محو کشت کوکنار اجراآت و هماهنگی لازم نمایند.

محمداشرف غنی گفت، والیان ولایتهای هلمند، بادغیس، کندهار، ننگرهار، ارزگان، بدخشان، فراه، نیمروز، غور، زابل، فاریاب، سرپل، لغمان و کنر مکلف اند، با عملی کردن پلان محو کشت کوکنار، کشت این پدیده را کاهش دهند.

رئیس‏جمهور اظهار نمود، در ولایات بغلان، هرات، کابل، دایکندی، جوزجان و کاپیسا که در آن‏ها کمتر از ۱۰۰۰هکتار زمین کوکنار کشت گردیده است، مسئولان این ولایات موظف اند کشت کوکنار را به سرحد صفر کاهش دهند.

رئیسجمهور غنی به وزارت احیاء و انکشاف دهات وظیفه سپرد در ولایاتی که میزان کشت کوکنار در آن کم و یا عاری از کشت میشوند، در هماهنگی با وزارت مبارزه علیه مواد مخدر پروژه بدیل معیشیت را طرح و تطبیق نماید.

رئیسجمهور کشور وزارت حج و اوقاف را موظف نمود، تا به هدف جلوگیری از کشت، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر، آگاهی لازم را برای مردم از طریق منابر، مساجد و تکیه خانه‏ها برساند.

رئیسجمهور وزارت صحت عامه را موظف ساخت که در هماهنگی با وزارت مبارزه با مواد مخدر، در جلوگیری از اعتیاد و تداوی معتادان به خصوص در سطح قریه جات اقدام نماید.

محمداشرف غنی، به مسوولین وزارت مبارزه با مواد مخدر دستور داد که در زمینۀ انتقال پول محو کشت کوکنار در سال ۲۰۱۶  با ولایات هماهنگی نمایند و روند محو کشت کوکنار را نظارت همه جانبه کنند.

رئیسجمهور گفت، ارگانهای مربوط، پلان جامع را در رابطه به مبارزه و محو کوکنار  ترتیب و گزارش آن را به وقت معینه به وزارت مبارزه با مواد مخدر بسپارند. وی افزود که ادارات گزارشات هفتهوار محو کشت کوکنار را از طریق نهادهای مبارزه با مواد مخدر به مشاوریت امنیت ملی و ادارۀ مستقل ارگان های محلی بفرستند.

مواد مخدر فقر و ناامنی را در جامعه به بار میاورد/ در سال پنج درصد کشت مواد مخدر کاهش یابد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد