میزان-شک‌-و-تردید-شهروندان-نسبت-به-پروسه-صلح

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که هرگاه از متحوای مذاکرات صلح به صورت واضح گزارش نشود، میزان شک‌ و تردید شهروندان نسبت به نتیجه‌ی این تلاش‌ها بیشتر شده و منجر به افزایش نگرانی‌ها می‌شود.

به گزارش افغان نیوز: سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در کنفرانس «نقش زنان در تامین عدالت و حقوق بشر» گفت که بدون رفع خشونت در خانواده‌ها، صلح‌ پایدار در افغانستان تامین نخواهد شد.

خانم سمر تاکید کرد که هرگاه قراردادهای صلح با گروه‌های مسلح مخالف به امضا برسد، اما بدون رفع خشونت در خانواده‌ها، امضای چنین قراردادهایی نمی‌تواند موثر واقع شود. زیرا رفع خشونت علیه زنان به عنوان نصف نفوس جامعه، امنیت فردی و امنیت خانوادگی را نیز تامین می‌‌کند. بناً وقتی که فضای خانواده خشن باشد، از کودکان‌شان توقع نمی‌توانید داشته باشید که خشونت را رد بکنند و در آینده آدم غیرخشن به‌بار بیایند

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر هم‌چنین افزود که بیش از چهل سال جنگ و خشونت در افغانستان، بیشترین آسیب را به زنان وارد کرده است. به گفته‌ی او، هرگاه در جامعه خشونت وجود داشته باشد، در آن صورت مردانی که به آزادی و برابری زن و مرد هم اعتقاد داشته باشند، آزادی زنان را محدود می‌سازند. او گفت: «همه ارزش‌های حقوق بشری باهم وابسته است به همان اندازه که حق حیات مهم است، حق آزادی بیان و سایر ارزش‌ها نیز اهمیت دارد

حضور معنادار زنان در برابر نگرانی‌ها از بازگشت طالبان

داکتر سیما سمر گفت که این نگرانی‌ها زمانی می‌تواند رفع شود که زنان حضور خوب و معنادار در جامعه داشته باشند. وقتی ما ادعای برابری می‌کنیم، واقعاً برای رسیدن به این مسایل و حق برابر باید ریسک‌ را بپذیریم. حق را هیچ کسی برای ما و شما تحفه نمی‌دهد و مجبور هستیم که برای گرفتن حق خود مبارزه کنیم و حتی قربانی هم بدهیم

سیما سمر هم‌چنین از زنان خواست تا صدای شان را در قبال تلاش‌ها به منظور آغاز مذاکرات صلح میان دولت و گروه طالبان بلند کنند. او گفت زنان مسوولیت دارند تا از جریان تلاش‌ها به منظور آغاز گفتگوهای صلح با خبر شوند.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در عین‌حال تاکید کرد که هرگاه از جریان تلاش‌ها و متحوای مذاکرات به صورت واضح به مردم گزارش نشود، میزان شک‌وتردید شهروندان نسبت به نتیجه‌ی این تلاش‌ها بیشتر شده و منجر به افزایش نگرانی‌ها می‌شود.

سیما سمر هم‌چنین ابراز داشت که قربانیان جنگ و خشونت باید در پیش‌برد تلاش‌های صلح شریک باشند. به گفته‌ی او، زنان در جریان خشونت‌ها بیشترین قربانی داده‌اند. خانم سمر گفت: «ما طرف‌دار این نیستیم که انتقام‌گیری را در افغانستان تقویت بکنیم. به‌خاطر این که خود انتقام‌گیری چرخه‌ خشونت را تداوم می‌بخشد. بناً، ما باید تلاش بکنیم آنها (عاملان خشونت) را وادار بسازیم تا از مردم و قربانیان معذرت‌ بخواهند. به‌خاطر این که زخم‌های مردم التیام ببخشد

با این‌حلا، داکتر سیما سمر گفت هرگاه شهروندان افغانستان از قضایا و برخوردهای گذشته درس نگیرند، نمی‌‌توانند به موفقیت‌ دست‌یابند. او ابراز داشت که توافقاتی برای تامین صلح در مکان‌‌های مختلفی از جمله در مکه صورت گرفت، اما تاکنون صلحی در افغانستان تامین نشده است.

قابل ذکر است که این کنفرانس که توسط کمیسیون مستقل حقوق بشر با حضور شماری از مسوولان دادگاه عالی، وزارت امور زنان، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان و یوناما برگزار شده بود.

میزان شک‌ و تردید شهروندان نسبت به پروسه صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد