میوه‌های-تازه-افغانستان-در-داخل-کشور-بسته‌بندی-و-پروسس-خواهد-شد

وزارت زراعت و مالدرای قرارداد ساخت ۱۲ مرکز پروسس و بسته‌بندی محصولات باغداری را به امضا رساند و اسدالله ضمیر می‌گوید که با ساخت این مراکز میوه‌های تازه در داخل کشور بسته‌بندی و پروسس می‌شود.

به گزارش افغان خبر: اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری کشور امروز شنبه (6سنبله) ساخت 12 مرکز پروسس و بسته‌بندی میوه‌های تازه را با یک شرکت خصوصی به امضا رساند.

این مراکز با کمک مالی 2.6میلیون دالر آمریکایی از سوی بانک جهانی در پنج ولایت (ننگرهار، کابل، پکتیا، قندوز و بلخ) ساخته خواهد شد.

شرکت طرف قرارداد وزارت زراعت "اگرواندست" این مراکز را با ظرفیت پورسس 7متریک تن میوه تازه در یک روز تکمیل می‌کند.

اسدالله ضمیر در برنامه عقد قرارداد ساخت این مراکز در کابل بیان کرد که با ساخت 12 مرکز پروسس و بسته‌بندی محصولات باغداری، مشکلات باغداران تاحد زیادی برطرف می‌گردد و افغانستان این توانایی را میابد تا بیشترین میوه‌های تازه را در داخل پروسس و بسته‌بندی کرده به خارج صادر نماید.

او خاطرنشان کرد که وزارت زراعت، ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بیشتر در بخش فراورده‌های زراعتی کشور دارد و تلاش‌ها برای آوردن تغیرات اساسی در این بخش ادامه خواهد داشت.

به گفته وزیر زراعت و مالداری، با ایجاد این مراکز از ضرر رسیدن به اقتصاد باغداران نیز جلوگیری میشود و میوه‌های آن‌ها را می‌توان خریداری کرده و پروسس نمود.

جمع‌آوری محصولات، شست‌وشو، خشک نمودن، درجه‌بندی، بسته‌بندی، بازاریابی برای محصولات باغداری در داخل و خارج کشور و حفاظت از تأسیسات این مراکز هم از مکلفیت های شرکت قراردادی می‌باشد.

درگذشته، محصولات زراعتی افغانستان به‌ویژه میوه تازه به دلیل نبود مراکز بسته‌بندی به بازارهای جهانی صادر نمی‌شد.

پرویز علی رئیس شرکت اگرو اندست می‌گوید که این شرکت در نظر دارد تا محصولات باغداری کشور را پس از بسته‌بندی و درجه‌بندی به کشورهای امارات متحده عربی، هند و روسیه صادر کند.

شرکت اگرو اندست، یک مرکز بزرگ پروسس را در کابل ایجاد می‌کند و تمام میوه‌های که در دیگر مراکز ولایات بسته‌بندی می‌گردد از طریق کابل به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

درگذشته مشکلات زیادی سر راه باغداران قرار داشت و سالانه حدود 40 درصد محصولات باغداری آن‌ها به دلیل نبود مراکز پروسس از بین می‌رفت و از استفاده باز میماند.

برات علی بهکام

میوه‌های تازه افغانستان در داخل کشور بسته‌بندی و پروسس خواهد شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد