نا-امنی-عامل-افزایش-بی-سوادی-در-کشور-میباشد

اعضای مجلس سنا« بزرگان» میگویند که نبود استادان مسلکی و پایین بودن سطح درسی در مکاتب باعث شده تا بیسوادی در افغانستان افزایش یابد.

به گزارش افغان خبر، نمایندگان مجلس بزرگان میگویند که از یک طرف تروریزم و دهشت مردم افغانستان را به انزوای سواد کشانده و از سوی دیگر بی پروایی مسوولان مکاتب باعث شده تا دانش آموزان بی سواد به جامعه معرفی نمایند.

اعضای مجلس سنا میگویند که فساد اخلاقی و اداری در بعضی از مکاتب به وضوح دیده میشود و مسوولان در وزارت معارف هنوز اقدام جدی نکرده است.

نماینده‌گان مجلس میگویند که هنوز مردم و استادان مکاتب از زمزمه های مکتب های خیالی هراس دارند و میگویند که بیشتر امکانات معارف به نام مکتب به نفع شخصی افراد استفاده میشود.

این اعضای سنا میگویند که در بعضی از نقاط کشور بست های اداری ریاست معارف و مکاتب به دست زورمندان است و با پول خرید وفروش میشود.

مجلس سنا از عدم نظارت وزارت معارف بالای مکاتب خصوصی شاکی اند و میگوید که این اداره از کیفیت و نصاب تعلیمی مکاتب خصوصی خبر ندارند.

اما اسدالله محقق سرپرست وزارت معارف کشور میگوید که حتی یک مکتب خیالی در سراسر افغانستان وجود ندارد.

این مسئول معارف میگوید که وزارت معارف کارهای چشم گیری کرده است که از آن میان ۹۰ درصد از معلمان سراسر کشور در بست رتبه ها شامل شده است و مقداری از معاش آنها بالا رفته است.

آقای محقق میگوید که در کشور۱۶ هزار مکتب وجود دارد که ۴۰ درصد از این مکتب‌ها دارای تعمیر نمیباشد که ولایت بامیان بیشتر از این ناحیه آسیب پذیر بوده است.

این نماینده معارف میگوید ولایت بامیان با وجود نداشتن تعمیر برای ریاست معارف در این ولایت اما همکاری خوب برای وزارت معارف بوده است.

سرپرست وزارت معارف کشور میپذیرد که نسبت عدم بست و تداراکات، استادان مسلکی استخدام نمیتواند وی میگوید که وزارت مالیه کشور ۳ سال میشود که وزارت معارف کشور را« بست» نداده است.

وی میگوید که وزارت معارف در حال حاضر ۴۲ هزار بست نیاز دارد اما آقای محقق میگوید وزارت مالیه حد اقل ۱۶ هزار بست را امسال به این اداره اختصاص بدهد.

این مقام ریاست معارف علاوه کرد که افغانستان دارای نصاب تعلیمی ملی و واحد میباشد که مکاتب خصوصی نیز از این نصاب برای تدریس استفاده میکنند.

وی گفت که به هیچ ارگان آموزشی اجازه نخواهند داد که خارج از نصاب تعلیمی افغانستان به مراکز آموزشی نصاب دیگری تعلیم گردد.

این در حالیست که وزارت معارف کشور چندی پیش اعلام کرده بود که یک هزار مکتب در سراسر کشور به نبود امنیت مسدود گردیده است.

نا امنی عامل افزایش بی سوادی در کشور میباشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد