نبود-زیر-ساخت-ها-عامل-آلودگی-هوا-در-کابل-است

کاظم همایون کارشناس محیط زیست میگوید نبود زیر ساخت‌ها در کابل و گسترش روز افزون جمعیت باعث شده تا بحران آلودگی هوا ایجاد گردد.

به گزارش افغان خبر: آقای همایون میگوید فقر مالی، گسترش غیر معیاری شهر نشینی، قانون شکنی دولتی، و حاکمیت اقتصاد بازار بصورت لجام گسیخته عامل آلودگی هوا در کابل گردیده است.

این آگاه محیط زیست گفت نبود فضاهای سبز در کابل و وارد کردن هرگونه مواد بی کیفیت از سوی تاجران کشور باعث شده تا اقتصاد و محیط زیست افغانستان افت نماید.

آقای همایون تصریح میکند که خشک سالی پی در پی، ازدیاد کثافات در شهر کابل و عودت مهاجرین به گونه زیاد را عامل دیگری بحران آلودگی هوا میداند و می افزاید استفاده از ذغال سنگ تهدید بزرگ برای محیط زیست کابل است.

به گفته این کارشناس محیط زیست، تا حال هیچ آماری در رابطه به آلاینده‌گی هوا از منابع سیار« موثر» و منابع آلاینده‌گی ثابت در افغانستان و جود ندارد اما منابع خارجی میگوید که بیش از نیمی از آلاینده‌گی هوا در افغانستان از منابع سیار است.

آلاینده‌گی هوا باعث میشود که قدرت دید انسانها کاهش یابد، باعث تخریب سیستم تنفسی گردیده و باشنده‌گان شهر ها با هوای آلوده را به سرطان های گوناگون مبتلا میسازد.

رییس پلان اداره ملی حفاظت از محیط زیست میگوید که از یک سو آلاینده‌گی هوا سبب گردیده تا مردم به امراض گوناگون مبتلا گردد و از سوی دواهای بی کیفیت که از کشور پاکستان وارد میگردد باعث میشود مریضان به انواع امراض دیگر مبتلا گردد.

آقای کاظم همایون از حکومت میخواهد که سیاست های جداگانه در این رابطه اتخاذ نماید.

وی میگوید حکومت سیاست های مالیاتی را با تفاوت بالای تاجران وضع نماید به گفته آقای همایون« سیاست های مالیاتی را تغیر دهد و از وسایل پر مصرف تکس بالاتر، از بنزین ها تکس های مالیاتی را بلند ببرد و از وارد شدن گازها تکس کمتر و یا از آنها تکس مالیاتی گرفته نشود.

به گفته آقای همایون حکومت باید در تصیفه چاهای فاضلاب‌ها و تدوین قوانین و مقررات در تصیفه هوای کابل مردم را کمک نماید.

این در حالیست که به گفته کاظم همایون، افغانستان بخصوص شهر کابل به خاطر آلایندگی هوا 5 میلیارد و 300 میلیون دالر را پرداخت نماید تا هوا را به صورت نور مال برگرداند.

نبود زیر ساخت ها عامل آلودگی هوا در کابل است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد