نخستین-مرکز-آموزشی-فزیوتراپی-درکابل-افتتاح-شد

همزمان با جذب ۲۰۰ تن از دانشجویان رشته فزیوتراپی در هفت ولایت کشور، نخستین مرکز آموزشی فزیوتراپی به همکاری مالی اتحادیه اروپا و موسسه کمیته ناوری در کابل افتتاح شد.

به گزارش آٰژانس افغان خبر: نجیب الله صافی رییس عمومی طب وقایوی وزارت صحت عامه امروز سه  شنبه (۶ میزان) در مراسم افتتاح این مرکزگفت: کمبود داکتران متخصص در این زمینه باعث عدم خدمات فزیوتراپی در کشور است.

 رییس طب وقایوی وزارت صحت تصریح کرد: علاوه بر ولایت کابل این  مرکز آموزشی در ولایت های  هرات، بلخ، ننگرهار، خوست و قندهار نیز آغاز به  فعالیت نموده است که ۵۰ درصد آن را بانوان تشکیل می دهد.

صافی گفت: این مرکز به همکاری مالی اتحادیه اروپا ساخته شده است که  روند تدریس آن را کشور ناروی بر عهده دارد.

وی از دانشجویانی که در این رشته جذب شده است می خواهد از سهولت ایجاد شده استفاده نمایند تا مصدر واقعی خدمت به مردم و جامعه باشند.

عبدالستار، معاون انستیتوت غنضفربا ابراز خرسندی ازافتتاح انستیتوت فزیوتراپی در کشور اظهار داشت؛ ایجاد این مرکز یکی ازمهمترین خدمت های اتحادیه اروپا در کشور است .

وی افزود: با وجود اینکه مردم افغانستان نیازمندی جدی در این رشته دارند؛ اما تا اکنون دولت در این زمینه توجه نکرده است.

استاد حبیب الرحمان حبیب، رییس مرکز فزیوتراپی با بیان اینکه صفحه جدیدی در عرصه علم و صحت بازشده است تاکید می کند؛ نیازمندی در این رشته زیاد است و باید توجه ویژه در این زمینه صورت بگیرد.

وی یادآورشد: سه دهه جنگ در کشور افراد معلول زیادی را برجا گذاشته است که نیازمند داکتران مسلکی دراین رشته می باشند.

رییس مرکز فزیوتراپی با اشاره  به اینکه قبلا به کمک مالی (آی او ام)، ۴۸۰ تن از طریق برنامه های ارتقای ظرفیت و تعلیمات کوتاه مدت؛ فارغ شده اما هنوز جذب کار نشده است اطمینان داد با سپری نمودن این  سه سال دانش آموختگان  وارد کار خواهند شد.

رییس مرکز فزیوتراپی با انتقاد از دولت گفت: درشفاخانه‌ وزیراکبرخان  که یکی از بزرگترین بیمارستان‌های کابل  است تنها ۲ بخش فزیوتراپی وجود دارد که به هیچ عنوان نمی توانند پاسخگو باشد.

در همین حال گابریل اوکتاویان لیونتی رییس بخش صحت و ارتباط کمک به بازسازی و انکشاف اتحادیه اروپا در افغانستان گفت: اتحادیه اروپا با وزارت صحت افغانستان همکاری زیادی داشته تا سکتور صحت را در این کشور تقویت کند.

نماینده اتحادیه اروپا گفت: "افتتاح این مرکز هنوز در مرحله ابتدایی است ما تلاش داریم تا کار بهتر در این زمینه صورت بگیرد".

لیونتی از دیگر موسسات خارجی همکار در افغانستان خواست که با همکاری خویش این برنامه را رونق بدهند.

او اظهار کرد: در این مرکز مسوولان کمیته ناروی در افغانستان از نصاب جدید روز استفاده خواهند نمود.

واتردال رییس کمیته ناروی در افغانستان افتتاح مرکز فزیوتراپی را یک اقدام نیک عنوان کرده گفت: این برنامه همبستگی مردم اروپا با مردم افغانستان را نشان میدهد.

وی از دانشجویان خواست که با تلاش خویش در این انستیتوت مصدرعرضه خدمات فزویوتراپی در کشور خود باشند.

نخستین مرکز آموزشی فزیوتراپی درکابل افتتاح شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد