ندیم-تحقیقات-در-مورد-آموزش-دختران-جریان-داد

مسوولان وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌گویند که تحقیقات عالمان دین درباره تحصیلات دختران جریان دارد و با پایان آن اعلام خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز؛ ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی امروز ( یک‌شنبه، ۴ سنبله) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که به هدف تقویت نظام تحصیلی کشور، در یک سال گذشته ۶۴۰ کادر علمی از طریق رقابت آزاد جذب شده‌اند.

ندیم افزود که در کنار این یک هزار و ۳۱۷ نفر دیگر در بست‌های اداری، مسلکی و تخصصی به کار گماشته شده‌اند.

او درباره بسته بودن دانشگاه‌ها به روی دختران گفت که تحقیقات عالمان دین درباره بازگشایی دانشگاه‌ها به روی دختران جریان دارد و با پایان آن اعلام خواهد شد که دروازه‌های دانشگاه‌ها و مکتب‌ها به‌روی دختران باز خواهد شد یا خیر.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی در این برنامه یاداور نشد که تحقیقات عالمان دین چی وقت به پایان خواهد رسید.

از سوی هم، سردار ولی صالحی، رییس انکشاف برنامه‌های علمی وزارت تحصیلات عالی در این برنامه گفت که در یک سال پسین ۱۱ برنامه دوکتورا و ۲۶ برنامه کارشناسی‌ارشد از سوی این وزارت در دانشگاه‌های دولتی ایجاد شده است.

صالحی افزود که در یک سال گذشته نظر به نیاز جامعه ۱۳دانشکده‌ در دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است.

او بیان داشت که در یک سال گذشته به تعداد ۹ پروژه ساختمانی شامل لابراتوارها، فارم‌های تحقیقاتی، کتابخانه‌ها، کمپیوتر لب‌ها و صنوف درسی، تکمیل و به بهره برداری سپرده شده و همچنان، کار ۶ پروژه ترمیماتی دیگر در مرکز و ولایت‌های کشور جریان دارد.

به گفته‌ی صالحی، با توجه به ارزش‌های دینی، ملی و معیارهای بین‌المللی، ۱۳۱ نصاب تحصیلی به شمول ۸۹ نصاب به سویه لیسانس، ۳۵ نصاب به سویه ماستری و ۷ نصاب به سویه دوکتورا اصلاح و بازنگری گردیده و برای منظوری به مراجع مربوطه فرستاده شده است.

در همین رابطه، ضیا هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در این برنامه گفت که در حاضر به تعداد ۱۸۹ هزار و ۹۹۱ دانشجو در دانشگاه‌های کشور مصروف تحصیل هستند و سال گذشته به تعداد ۵۱ هزار و ۹۵۰ دانشجو فارغ گردیده است.

هاشمی افزود که به تعداد ۲ هزار و ۲۱۲ دانشجو که مصروف فراگیری تحصیلات عالی در بیرون از کشور بودند، دوباره به افغانستان برگشته، و اسناد آنان نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مسوولان این وزارت می‌گویند که یک سال پسین، به منظور فراهم ساختن آموزش‌های عملی برای دانشجویان، جذب دانشجویان فارغ شده در ادارات دولتی، و ارتقای ظرفیت مسلکی کارکنان، وزارت تحصیلات عالی تفاهم‌نامه‌های همکاری را با وزارت‌های سکتوری به امضا رسانده است.

ندیم: تحقیقات در مورد آموزش دختران جریان داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد