نزدیک-به-میلیون-کودک-به-کارهای-شاقه-مشغول-اند

مسولان در نهادهای حامی کودکان خیابانی می‌گویند که نزدیک به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار کودک در سراسر کشور مشغول به کارهای شاقه هستند.

به گزارش افغان نیوز؛ موسسه حمایت از کودکان خیابانی و استادان دانشگاه روزچهارشنبه ( 25 جوزا) از روز جهانی مبارزه با کار کودکان در نشست علمی زیر عنوان«بررسی وضعیت اطفال کار در افغانستان» تجلیل کردند.

رحیم خان ابراهیمی، رییس موسسه حمایت از کودکان خیابانی در این نشست گفت: «نزدیک به ۳میلیون‌و ۷۰۰هزار کودک در بازار با کارهای شاقه سر و کار دارند.»

ابراهیمی می‌افزاید؛ کودکان که در بازار کار می‌کنند، مورد آزار و اذیت جنسی و لت‌وکوب از سوی افراد زورمند قرار می‌گیرند. او تاکید کرد که این عمل قابل نگرانی است و امارت اسلامی باید در این مسله توجه‌ی جدی داشته باشد.

آقای ابراهیمی گفت که موسسه حمایت از کودکان خیابانی از ۶ سال پیش تا اکنون 1 هزار کودک را از کارهای شاقه نجات داده است.

داکتر محمد هادی اکبری، استادان دانشگاه در این نشست علمی گفت که مسله کودکان افغانستان کار نیست بلکه نان است و بیشتر کودکان کار نان‌آور خانواده‌‌های‌شان هستند. اکبری تاکید نمود که کودکان افغان به دلیل فقر و بیکاری به کارهای شاقه برای تامین مخارج خانواده‌های شان رو می‌آورند.

او گفت که کودکان افغانستان دوست دارد مانند کودکان سایر کشورها درس بخوانند و در آغوش خانواده باشند اما؛ به دلیل فقر مجبور به انجام کارهای شاقه می‌شوند.

آقای هادی افزود؛ زمانی کودکان افغان از کارهای شاقه در بازار نجات می‌یابند که دامنه فقر و بیکاری از جامعه برچیده شود و خانواده‌های شان نان برای خوردن داشته باشند.

او گفت که حکومت باید در جدول بودجه‌ی ملی سهمی را برای کودکان کار مدنظر بگیرند و قانون منع کار کودکان باید عملی شود.

داکتر عبدالحسین، یکی دیگر از استادان دانشگاه در این نشست علمی می‌گوید که کودکان افغانستان در بدترین شرایط اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و باید حکومت در این زمینه‌ی توجه‌ی جدی نماید.

او تاکید کرد؛ اگر فقر و بیکاری در کشور از بین برود، هیچ خانواده‌ی دوست ندارد که کودکش را در بازار برای کارهای شاقه بفرستد.

آقای رسولی در این نشست از وضعیت دختران دانش آموز بالاتر از صنف ششم نیز ابراز نگرانی کرده و  گفت که امارت اسلامی باید دروازه مکاتب را به روی دختران دانش‌آموزان بازگشایی نمایند تا دختران افغان مثل دختران جهان آیندی بهتر از امروز داشته باشند.

استادان دانشگاه در این نشست علمی از امارات اسلامی می‌خواهند که توجه جدی به کودکانی که کارهای شاقه را انجام می‌دهند، داشته باشند.

این درحالی است که پس از تسلط امارت اسلامی، وضعیت اقتصادی شهروندان کشور وخیم شده و خانواده‌ها بدلیل فقر و بیکاری کودکان‌شان را برای تامین مخارج و معیشت زندگی روز مره به کارهای شاقه می‌فرستند.

نزدیک به 3 میلیون کودک به کارهای شاقه مشغول اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد