نصاب-تعلیمی-افغانستان-خشونت-آمیز-است

جنبش پشتبانی از تعلیم و تربیه باکیفیت در افغانستان؛ در نصاب تعلیمی معارف کشور از فرهنگ خشونت زایی کار گرفته شده و دولت به این مسئله توجهی نکرده است.

جنبش پشتبانی از تعلیم و تربیه با کیفیت می‌گوید؛ آموزش و پرورش اساس رشد فرهنگی جامعه است و اگر دولت برای بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش  سرمایه گذاری و توجه بیشتر نکند، خشونت ها در کشور پایان نخواهند یافت.

به گزارش افغان خبر؛ محمد نعیم نظری یکی از اعضای نهادهای مدنی امروز (چهارشنبه 6 دلو) در یک برنامه خبری گفت؛ وضعیت تعلیم و تربیه در افغانستان  قابل قبول نیست؛ کودکان از لحظه ای که به مکتب می روند با واژه های بر می خورند که خشونت زا است؛ مثلا برای شاگرد می گویند؛ از جنگ دادن حروف‌ها، کلمه درست می‌شود و این درحالیست که از پیوند دادن حروف‌ها، کمله درست می شود نه جنگ دادن حروف ها.

آقای نظری گفت؛ هم اکنون آموزش و پرورش در افغانستان کاربردی نیست و به همین دلیل آینده کدری کشور نمی توانند خوب باشند؛ دولت باید از تجارب سایر کشورها استفاده کند، زیرا جامعه به نصاب تعلیمی که بتواند انسان افغانی را تغییر مثبت دهد، نیاز فوری و ضروری دارد.

از سوی دیگر شکریه جلالزی دیگر عضو این نهادهای مدنی گفت؛ حکومت برای بهبود کیفیت معارف کار نکرده و  هیچ برنامه ندارد؛ تدریس تیوری بزرگترین مشکل معارف است.

خانم جلالزی افزود، اگر دولت در بهبود کیفیت معارف و نصاب تعلیمی هرچه زودتر توجه نکند و معارف را معیاری نسازد، فرهنگ خشونت در کشور پایان نخواهد یافت.

رحیم جامی دیگر عضو این نهادهای مدنی بیان داشت؛ عدم توجه به معارف، زمینه سربازگیری مخالفان از میان نوجوانان و جوانان را بیشتر فراهم کرده است و آنان با تبلیغات اندک دشمن در برابر ارزش های ملی و اسلامی کشور می ایستند.

آقای جامی افزود، بودجه که دولت برای رشد معارف در کشور اختصاص می دهد نسبت به بسیاری بخش های دیگر کم تر است؛ در حالی که معارف معیاری پایه و اساس رشد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را تشکیل می دهد.

در حال حاضر بیتشر از 9 میلیون دانش آموز در سراسر کشور مصروف آموزش و پرورش اند که از این میان 4 میلیون این دانش آموزان دختران هستند و متباقی پسران اند.

نصاب تعلیمی افغانستان خشونت آمیز است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد