نصاب-درسی-تحصیلات-عالی-بر-اساس-نیازمندی-های-افغانستان-تهیه-شود

محمد سرور دانش در مراسم نامزد وزیر جدید تحصیلات عالی نصاب درسی و افزایش کدر های متخصص را مهم دانسته تاکید کرد که نصاب درسی تحصیلات عالی بر اساس نیازمندی های بازار کار افغانستان تهیه شود.

به گزارش افغان نیوز: با حضور استاد سرور دانش معاون رییس جمهور، شماری از اعضای کابینه، نمایندگان شورای ملی، مقامات عالی رتبه دولتی، هیأت رهبری وزارت تحصیلات عالی و پوهنتون های مرکز، عبداللطیف روشان به حیث سرپرست و نامزد وزیر وزارت تحصیلات عالی معرفی شد.

معاون رییس جمهور در این محفل اظهار امیدواری کرد که سرپرست و نامزد وزیر جدید وزارت تحصیلات، بتواند پلان ها و اولویت های مورد نیاز تحصیلات عالی کشور را در راستای توسعه کمی و کیفی تحصیلات عالی با موفقیت تطبیق نماید.

معاون رییس جمهور گفت که وزارت تحصیلات عالی یکی از وزارت های کلیدی است که مسؤلیت ترقی و توسعه کشور را عهده دار می باشد و باید در تربیت کدر های متخصص و نحوه استفاده از آن ها برنامه های علمی و کارآمد داشته باشد.

استاد دانش گفت که رشد تحصیلات عالی کشور در سال های اخیر از لحاظ کیفیت و کمیت قابل توجه بوده است ولی هنوز هم برخی چالش های جدی وجود دارد که باید برای رفع آن ها تلاش های جدی روی دست گرفته شود.

وی استقلال مالی و مسلکی تحصیلات عالی را اولین گام در راستای توسعه بنیادی تحصیلات عالی عنوان کرد و گفت که تحصیلات عالی و محیط آکادمیک مانند محیط قضا مقدس است و هیچ نوع مداخله نباید در این محیط صورت بگیرد.

معاون رییس جمهور نصاب درسی کشور و ارتقاء ظرفیت علمی را برای تربیه کادر های علمی کشور مهم ارزیابی کرد و افزود که نصاب درسی باید مطابق نورم های زمان و نیازمندی های افغانستان به روز شود.

وی همچنین ارتقای ظرفیت استادان و شیوه پژوهش محوری را یک اصل اساسی عنوان کردکه می بایست از سوی وزارت تحصیلات عالی اجرایی و نهادینه گردد.

معاون رییس جمهور هم چنین برای انجام اصلاحات بنیادین و تطبیق پلان های انکشافی در تحصیلات عالی، اصلاح قوانین و مقررات این وزارت را مهم و ضروری خواند و تاکید کرد که هنوز چالش هایی در بخش قوانین و مقررات تحصیلات عالی وجود دارد.

وی ارایه خدمات تحصیلات عالی از سوی سکتور خصوصی را یک گام موفق عنوان کرد و افزود که بخش های تحصیلات عالی دولتی، سکتور خصوصی را نه به عنوان یک رقیب بلکه بعنوان یک شریک موفق برای خود، ارزیابی کند.

معاون رییس جمهور اما تاکید کرد که در بخش تحصیلات عالی خصوصی هنوز هم چنین کاستی هایی در جانب حکومت وجود دارد و هم در جانب موسسات خصوصی.

وی اظهار داشت که تشکیلات فعلی وزارت تحصیلات در بخش مدیریت بخش خصوصی هرگز کافی نیست و برای این بخش باید یک معیینیت تحصیلات عالی خصوصی با چندین ریاست و تشکیلات مورد ضرورت آن ایجاد گردد تا بتواند هم مدیریت درست از بخش خصوصی داشته باشد و هم نظارت دقیق.

وی همچنین بر رعایت تعادل و تعامل در محیط تحصیلات عالی تأکید کرد و گفت که محیط دانشگاه و تحصیلات عالی باید زمینه برای رشد هم اندیشی و همدیگر پذیری باشد و برای قرائت افراطی از دین و روحیه تعصب و تبعیض نباید فرصت داده شود.

در این جلسه همچنین عبداللطیف روشان سرپرست و نامزد و زیر تحصیلات عالی بر تطبیق اصلاحات و تطبیق پلان های انکشافی در تحصیلات عالی تاکید کرد و توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش را یکی از اولویت های اساسی خود معرفی کرد. وی گفت که مصمم است تا سیستم تحصیلات عالی مبتنی بر محصل محوری و پژوهش محوری را از اولویت های دیگر خود قرار داده و در این راستا تلاش خواهد کرد.

نصاب درسی تحصیلات عالی بر اساس نیازمندی های افغانستان تهیه شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد