نفوس-افغانستان-۳۲-۲-میلیون-نفر-برآورد-شده-است

رییس اداره احصاییه و معلومات، جمعیت کشور را در سال جاری بیش از ۳۲.۲ میلیون نفر اعلام کرد و گفت که از این جمله حدود ۱۵.۸ درصد آن مردان و ۱۶.۴ درصد آن زنان هستند.

به گزارش افغان نیوز: جاوید رسولی، رییس اداره احصاییه و معلومات، امروز پنج شنبه(20، سرطان) در مراسم گرامی داشت از روز جهانی نفوس، جمعیت کشور را در سال جاری بیش از ۳۲.۲ میلیون نفر اعلام کرد. به گفته او، از این جمله حدود ۱۵.۸ درصد آن مردان و ۱۶.۴ درصد آن زنان هستند. بر اساس اعلام این اداره، جمعیت زنان نسبت به مردان حدود یک میلیون بیش‌تر است.

بر اساس معلومات اداره احصاییه، جمعیت شهری افغانستان ۷.۷ میلیون نفر هستند که ۲۳ درصد جمعیت مجموعی را تشکیل می‌دهد. به همین ترتیب ۷۱ درصد از مجموع جمعیت افغانستان در روستاها زنده‌گی می‌کند. نفوس شهروندان کوچی نیز از سوی اداره احصاییه و معلومات ۱.۷ میلیون تن اعلام شده است.

جاوید رسولی هم‌چنان گفت که نرخ رشد جمعیت در کشور ۲.۱۴ درصد است که نسبت به کشورهای جنوب آسیا، افغانستان بیش‌ترین رشد جمعیت را دارد. از جانب دیگر، او رشد اقتصادی کشور را ۲.۷ درصد اعلام کرد که در تناسب با رشد نفوس اندک است و در صورتی که برنامه‌ریزی درست در این بخش صورت نگیرد، ممکن سبب گسترش فقر شود.

رییس اداره احصاییه و معلومات از جانب دیگر می‌گوید که رشد نفوس از یک‌سو فرصت و از سویی دیگر یک چالش جدی به حساب می‌رود. به گفته او، رشد روز افزون نفوس نیازمند طرح برنامه است و در غیر آن صورت مانع جدی در برابر دست‌یابی به اهداف «توسعه پایدار» به شمار می‌رود. جاوید رسولی هم‌چنان گفت در صورتی که زمینه‌ی کار برای جوانان فراهم شود، رشد نفوس می‌تواند یک فرصت خوب برای اقتصاد کشور باشد.

بر اساس آماری که اداره احصاییه ملی اعلام کرده است، از مجموع نفوس افغانستان ۴۷.۶ درصد آن زیر سن ۱۵ سال قرار دارند و ۴۹.۶۶ درصد آن را افراد بالاتر از ۱۵ تا ۶۵ سال تشکیل می‌دهند که در «سن کار» قرار دارند.

گفتنی است که تاکنون سرشماری نفوس به صورت رسمی و دقیق آن در افغانستان انجام نشده است اما جاوید رسولی می‌گوید که آمار اعلام شده با توجه به معیارهای جهانی و به کارگیری «فرمول ریاضیکی» معتبر گردآوری شده است.

در همین حال، مصطفی مستور، وزیر اقتصاد می‌گوید که افغانستان نیاز دارد تا برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار گام‌های واقع‌بینانه را بردارد که به گفته او، تنظیم باروری جنسی یک از این گام‌ها است. هم‌زمان مسوولان وزارت صحت عامه نیز از اجرای برنامه کنترل جمعیت و جلوگیری از مرگ‌ومیر مادران و کودکان در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

به باور مسوولان، رشد بی‌رویه جمعیت و عدم کنترل آن سبب ایجاد مشکلاتی از جمله عدم مصونیت غذایی، گسترش فقر، کم‌بود آب آشامیدنی، آلوده‌گی هوا و محیط زیست، عدم آموزش صحیح، بی‌کاری و عدم اشتغال جوانان در آینده کشور خواهد شد.

نفوس افغانستان ۳۲.۲ میلیون نفر برآورد شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد