نمایشگاه-آثار-بیش-از-ناشرافغان-و-ایران-در-کابل-برگذار-شد

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت گفت؛ برگذاری این نمایشگاه میتواند سبب رشد و ترویج مطالعه و فرهنگ‌های مشترک دو کشور شود.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت امروز (چهار شنبه 23 حمل) در افتتاح نمایشگاه آثار بیش از 90 ناشر افغانی و ایرانی در کابل گفت؛ این نمایشگاه میتواند فرهنگ و تمدن مشترک دو کشور را تقویت کند و مردم افغانستان نیازمند برگذاری چنین نمایشگاه های اند.

آقای عبدالله گفت؛ برگذاری نمایشگاه مشترک افغانستان و ایران میتواند سبب رجوع صدهای جوان این وطن به فرهنگ کتاب خوانی شود و یک کشور زمانی رشد میکند که شهروندان ان فرهنگ کتاب خوانی را به خود عادت دهند.

در این نمایشگاه  اولین کتاب فرهنگ افغانستان نیز از سوی نمایندگی فرهنگی سفارت ایران در کابل و با حضور داکتر عبدالله عبدالله رونمایی شد.

شماری ازکتاب نویسندگان افغان و ایران امروز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شدند.امید بر  این است که برگزاری اینگونه نمایشگاها بتواند فرهنگ های  مشترک دو کشور و فرهنگ مطالعه را در افغانستان ترویج دهد.

فاضل سنچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت:رشد کتاب خوانی میتواند سرآغاز تحول بزرگی در جامعه افغانستان باشد و حکومت افغانستان از برگذاری چنین نمایشگاه های استقبال میکند.

سنچارکی بیان داشت؛ تنها نمایندگی سفارت ایران نیست که در افغانستان رایزن فرهنگی است بلکه هر افغان رایزن فرهنگی ایران می‌باشد و برای رشد فرهنگ بین دو کشور کار میکنند.

احمد ولی مسعود رئیس بنیاد احمد شاه مسعود در این نمایشگاه گفت؛ تبعیض و جنگ‌های قومی در افغانستان سایه افگنده و کتاب و کتاب خوانی باید فرامرزی شود.

با این حال شماری از ناشران و شاعران ایران  حاضر در این نمایشگاه  نیز بر تبادل فرهنگی تمدن  دو کشور امید دارند.

محمد رضا ملکی، رایزن فرهنگی سفارت ایران در کابل که برگذاری این نمایشگاه را داشت گفت؛ این نمایشگاه از سوی رایزنی فرهنگی سفارت ایران به همکاری وزارت فرهنگ افغانستان با حضور نمایندگان ۶۰ انتشارات ایرانی و ۳۰ انتشارات افغانی راه اندازی شده است.

وی بیان داشت که در این نمایشگاه که تعداد ۲۶ هزار عنوان کتاب، با تیراژ ۲۵۰ هزار جلد، از بخش های مختلف(علمی، دانشگاهی، فرهنگی وهنری) به نمایش گذاشته شده، مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

آقای ملکی، هدف اساسی راه اندازی این نمایشگاه را تامین روابط فرهنگی بین دو کشور عنوان کرده، تاکید کرد که برگزاری این گونه نمایشگاه ها در تقویت این روابط موثر واقع شده و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در افغانستان تقویت خواهد کرد.

این در حالی است که سرانه مطالعه و میزان چاپ ونشر کتاب در افغانستان بسیار پایین و نگران کننده می باشد.

براساس آمارها سالانه تنها ۵۰ عنوان کتاب با رویکردهای مختلف در افغانستان منتشر شده وبه صورت میانگین هر شهروند این کشور سالانه کمتر از یک دقیقه به مطالعه کتاب می پردازند.

 

نمایشگاه آثار بیش از90 ناشرافغان و ایران در کابل برگذار شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد