نهاد-های-قضایی-به-زودترین-فرصت-قضایای-خشونت-علیه-خبرنگاران-را-بررسی-کنند

معاون رئیس جمهور، در جلسه کمیته مشترک حکومت و رسانه ها به نهاد های عدلی و امنیتی دستور داد تا هرچه زودتر نتیجه بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران را در اختیار این کمیته قرار دهند.

به گزارش افغان نیوز: جلسه کمتیه مشترک هماهنگی فدراسیون ژورنالیستان و حکومت برای تأمین امنیت و مصونیت خبرنگاران و رسانه ها به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و رییس آن کمیته برگزار شد و موضوعات مختلف دراین جلسه بررسی شد.

معاون رییس جمهور تأکید ورزید که حکومت افغانستان تلاش می کند که مسؤلیت خود را در قبال تأمین امنیت خبرنگاران و رسانه ها و نیز تعقیب قضایای خشونت علیه خبرنگاران به صورت اساسی به انجام برساند.

وی در همین راستا به نهاد های امنیتی و عدلی افغانستان تذکر داد که بررسی های شان را در زمینه دوسیه های قضایای خشونت علیه خبرنگاران به صورت موثق و مدون به زود ترین فرصت ممکن نهایی کرده و نتیجه آن را در اختیار این کمیته قرار دهند.

نماینده وزارت امور داخله، از اجراآت این وزارت پیرامون خشونت علیه خبرنگاران طی یک ماه اخیر در سطح کشور گزارش داد.

بر اساس گزارش وزارت داخله در یک ماه اخیر، قضیۀ لت و کوب شدن خبرنگاران در تظاهرات شهر چاریکار، حمله افراد ناشناس بر خانه آمر فرهنگ و گردشگری ولایت پروان، توهین به مدیر مسئول هفته نامه رمز هستی در ولایت پروان، تهدیدات علیه کارمندان رادیو شهر در ولایت پروان، لت وکوب خبرنگار آژانس باختر در ولایت زابل و نیز قضیه تهدید روانی به کارمندان رادیو نسیم در دایکندی از طرف وزارت داخله مورد پیگیری قرار گرفته است.

همچنین ریاست امنیت ملی کشور از پیگیری 31 مورد قضیه خشونت و تهدید علیه خبرنگاران و اجراآت عملی در این مورد به کمیته مشترک رسانه ها و حکومت گزارش داد.

نماینده ریاست امنیت ملی از جمله قضایاى خشونت علیه خبرنگاران به قضیه خشونت و تهدید علیه مدیر مسئول روزنامه ماندگار و همچنین صاحب امتیاز روزنامه هشت صبح، به تفصیل بیشتر گزارش داد.

اداره مستقل ارگان های محل نیز گزارش داد که از آغاز ابلاغ طرزالعمل کمیته مشترک مصونیت خبرنگاران به ولایات تا کنون 142 جلسه برای بررسی قضایا تشکیل شده است که 28 قضیه از جمله قضایای بررسی شده به نتیجه مثبت رسیده است. براساس گزارش این اداره تا کنون در ولایات بامیان و تخار جلسه کمیته مشترک ولایتی بنابه مشکلاتی برگزار نشده است که به زودی مشکلات این دو ولایت نیز حل خواهد شد.

در این جلسه همچنین نماینده لوی سارنوالی از روند اجراآت و پیگیری دوسیه قضایای خشونت علیه خبرنگاران به کمیته گزارش داد و افزود که لوی سارنوالی با تمام توان برای نهایی سازی دوسیه ها تلاش می کند.

به گفته نماینده لوی سارنوالی هم اکنون دو قضیه خشونت علیه خبرنگاران عملا در جریان رسیدگی قرار دارد.

همچنین صدیق الله توحیدی رییس نهاد نی و نماینده فدراسیون ژورنالیستان در این جلسه تأکید کرد که به آن عده از خبرنگاران که در حوادث اخیر جان باخته اند و نیز به شبکه تلویزیون یک با توجه به آسیب و خسارتی که دیده است باید کمک مالی صورت بگیرد.

وی همچنین از فعالیت نشراتی رادیو داعش در ننگرهار ابرازنگرانی کرده و به توجه ارگانهای مسؤل دراین مورد تأکید کرد.

در این جلسه همچنین مسئله تهدید سخنگویان ادارات محلی حکومت توسط معین ارگان محلی نیز مطرح گردید و اعضای جلسه در زمینه نظریات شان را مطرح کردند و هدایت های لازم صادر گردید.

سرانجام موضوع چگونگی مدیریت صندوق حمایت از خبرنگاران مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

اعضای جلسه کمیته مشترک مصونیت خبرنگاران پس از استماع گزارش های ارگان های ذی ربط و تبادل نظرات و پیشنهادات اعضای جلسه، در ختم جلسه فیصله کردند که وزارت داخله و وزارت مخابرات باید از لحاظ تخنیکی برای جلوگیری از نشرات رادیو داعش در ننگر هار اقدام کنند و نیز وزارت داخله و امینت ملی مسئله تهدید سخنگویان ادارات محلی حکومت را به صورت جدی پیگیری و در زمینه اجراآت عملی نمایند.

دراین جلسه به وزارت داخله و لوی سارنوالی هدایت داده شد تا قضایای خشونت علیه خبرنگاران را باید به زود ترین وقت ممکن نهایی و گزارش تفکیک شده و مفصل آن را به کمیته ارائه کند.

همچنین فیصله به عمل آمد که از طریق فدراسیون و اداره مستقل ارگان های محلی برای تشکیل کمیته مشترک در ولایات بامیان و تخار اقدام فوری صورت بگیرد.

در خصوص چگونگی اداره صندوق حمایت ازخبرنگاران نیز فیصله شد که کمیته مؤظف به نمایندگی از فدراسیون و صندوق موجود، پس از بحث و بررسی لازم پیشنهاد خود را در زمینه مدیریت صندوق حمایت از خبرنگاران به کمیته ارائه نماید.

دراین جسله فیصله شد که چگونگی کمک حکومت به خانواده های آن عده از خبرنگارانی که در حوادث تروریستی اخیر به شهادت رسیده اند مورد بررسی قرار گرفته و تصامیم لازم در زمینه اتخاذ گردد.

نهاد های قضایی به زودترین فرصت قضایای خشونت علیه خبرنگاران را بررسی کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد