نگرانی-از-خشونت-و-بدرفتاری-با-خانم‌های-معلول

موسسه افغان‌های متاثر از ماین با ابراز نگرانی از خشونت و بدرفتاری علیه خانم‌های معلول می‌گوید که ۱۳.۹ فیصد معلولین افغانستان دارای معلولیت شدید بوده و نیاز به حمایت جدی دارند.

به گزارش افغان نیوز: آمینه عظیمی، معاون موسسه آلسو، امروز چهارشنبه( 3، جدی ) در یک کنفرانس خبری گفت که گزارش این موسسه در سال 2019 نشان می‌دهد که 13.9 فیصد معلولین افغانستان دارای معلولیت شدید اند که نیاز به حمایت بیشتر دارند.

بانو عظیمی بیان کرد، اشخاص دارای معلولیت در جامعه افغانستان با مشکلات اقتصادی، دسترسی کمتر به تعلیم و تربیه، خدمات صحی، قابل دسترس نبودن مکان های عامه، پایین بودن آگاهی در باره حقوق اشخاص دارای معلولیت و همچنان خشونت دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی افزود: بد رفتاری، القاب زشت آزار دادن به منظور شوخی و نگاه ترحم آمیز مردم در سطح جامعه و خانواده برای افراد دارای معلولیت آزار دهنده و مایوس کننده است.

از سوی هم، شکیلا نظری عضو بورد موسسه آلسو می‌گوید که خشونت های فیزیکی در سطح خانواده و جامعه برای زنان دارای معلولیت یکی از چالش های دیگری است که آنان دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنان زنان دارای معلولیت در ازدواج‌های شان نیز با مشکل روبرو بوده اند. به گفته او، ارزیابی ها نشان می‌دهد که از مجموع 47 تن از زنان دارای معلولیت 13 فیصد شان متاهل و 87 فیصد شان مجرد هستند.

او اضافه کرد که رفتار های منفی بالای مشارکت اجتماعی زنان دارای معلولیت و همچنان سهم گیری فعال آنان در جامعه تاثیرات زیادی گذاشته و آنان را به حالت انزوا قرار داده است. همچنان این امر باعث کمرنگ شدن آنان در جامعه نیز گردیده است.

در همین حال، ماه پیکی فعال حقوق زنان دارای معلولیت می‌افزاید: دولت مکلف است که در راستای مصونیت زنان و دختران دارای معلولیت که از خشونت و آزار های جنسی و نگاه های منفی در سطح خانواده و جامعه رنج می‌برند، اقدامات جدی روی دست گیرد.

وی افزود: وزارت امور زنان نیز در راستای بلند بردن آگاهی جامعه در باره خشونت و بدرفتاری علیه زنان دارای معلولیت تلاش‌های جدی را روی دست گیرد تا دیگر خانم و دختران دارای معلولیت مورد آزار و اذیت قرار نگیرد.
این درحالی است که پیش از این، دیدبان حقوق بشر گزارشی را ارایه کرد که زنان دارای معلولیت در ادارات افغانستان نیز مورد خشونت های جنسی قرار گرفته اند.

نگرانی از خشونت و بدرفتاری با خانم‌های معلول

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد