نگرانی-زنان-افغان-از-آینده-مبهم-و-تاریک

شبکه زنان افغان از خشونت‌های روز افزون طالبان در سراسر کشور انتقاد کرده و می‌گوید که امریکا افغانستان را در حالت بی‌سرنوشتی رها کرد و آینده زنان تاریک و مبهم به نظر می‌رسد.

به گزارش افغان نیوز؛ شهلا فرید، استاد دانشگاه و عضو شبکه زنان افغان، امروز( سه‌شنبه، ۲۲ سرطان) در نشست خبری، گفت که زنان افغانستان طی بیست سال گذشته در زمینه‌‌های مختلف چون تحصیلات عالی، فعالیت‌های مدنی و سیاسی، حضور در ارتش کشور و ورزش دست آوردهای خوبی داشته اند؛ اما مبهم بودن پروسه صلح و خشونت‌های گروه طالبان این دست آوردها را به خطر جدی مواجه کرده است. 

خانم فرید افزود که این دست آوردها نباید در پروسه صلح و پایان جنگ از سوی حکومت و گروه طالبان به معامله گرفته شود و آزادی زنان در زمینه‌‌ای فعالیت‌‌های سیاسی‌و اجتماعی تنگ‌تر از گذشته شود. 

گل مکی، عضو ارشد شبکه زنان نیز در این نشست گفت که طالبان از لحاظ فکری تغییر نکرده و هم اکنون در ساحات زیر اختیار آنان، مکتب دخترانه مسدود بوده و مسائل حقوق بشری به شدت از سوی این گره نقض می‌شود. 

خانم مکی افزود که امریکا نیز نسبت به زنان افغانستان بی‌توجه است و سیاست واضح نسبت به سرنوشت زنان در افغانستان ندارد. جوبایدن، رییس جمهور این کشور گاهی می‌گوید که از زنان حمایت می‌کنیم و گاهی می‌گوید که مسئله زنان مربوط به خود افغانستان می‌شود. 

فرشته فره، عضو دیگر شبکه زنان افغان در این نشست گفت که طالبان با امریکا به توافق رسیدند و مطابق این توافق امریکایان افغانستان را ترک کردند، اما طالبان خشونت‌‌شان را در برابر مردم افزایش داده‌اند.

او گفت که در نتیجه جنگ طالبان، زنان و کودکان همه روزه کشته و زخمی می‌شوند و نقض حقوق بشر به گونه عملی در افغانستان به شدت جریان دارد و نهادهای بین‌المللی و جامعه‌جهانی در برابر آن سکوت کرده اند. 

مسعوده فیضی عضو شبکه زنان نیز گفت که بیشتر ولایت‌های افغانستان هم اکنون در آتش‌ جنگ می‌سوزند و مردم از خانه‌هایشان بی‌جا و در وضعیت بدی قرار دارند. 

او تصریح کرد که سکوت جامعه‌جهانی به ویژه سازمان ملل متحد در برابر این همه خشونت‌ها علیه مردم و نقض حقوق بشری زنان و کودکان پرسش برانگیز است. 

در اخیر، شبکه زنان با نشر اعلامیه‌یی از حکومت و گروه طالبان خواست که  از تبلیغات و نفرت پراکنی که باعث آسیب‌های روانی مردم می‌شود، دست بردارند. 

شبکه زنان در این اعلامیه از کشورهای اسلامی، سازمان ملل متحد و کشورهای منطقه خواسته که از راه‌های دیپلماتیک بر طالبان فشار آورند تا این گروه به میز مذاکره حاضر شود و به آتش‌بس فوری و دایمی تن دهد.

نگرانی زنان افغان از آینده مبهم و تاریک

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد