هزار-آموزگار-زن-در-مکاتب-افغانستان-استخدام-می-شوند

وزارت معارف اعلام کرده که قرار است در سال آینده با استفاده از برنامه توانمندی زنان، حدود ۳۰ هزار آموزگار زن جذب مکاتب در سراسر افغانستان خواهند شد.

به گزارش افغان نیوز: آمار کلی آموزگاران مکاتب افغانستان در حال حاضر 170 نفر هستند، اما با جذب این 30 هزار نفر این رقم به 200هزار آموزگار افزایش می یابد.

از 170 هزار نفر، 33 درصد آنها را در حال حاضر خانم ها تشکیل میدهند و قرار است این رفیصدی تا 44درصد افزایش یابد.

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف کشور می‌گوید "قرار است که وزارت معارف در سال آینده ۳۰ هزار معلم زن را استخدام کند، تا حضور معلمین زن از ۳۳ درصد به ۴۴ درصد ارتقا نماید. ۳۰ هزار معلم زن که ما می‌گوییم از طریق برنامه توانمندی زنان که امسال ما ۳ هزار آن را استخدام می‌کنیم و در سال‌های آینده نیز به استخدام آنها توجه داریم".

بر اساس ارقام وزارت معارف افغانستان، در حال حاضر ۱۷۰ هزار معلم در نزدیک به ۱۲ هزار مکتب به هفت میلیون شاگرد تدریس می‌کنند.

وزارت معارف افغانستان می‌گوید که از جملۀ تمام دانش‌آموزان، ۳۷ درصد شان را دختران تشکیل می‌دهند.

آمار وزارت معارف افغانستان نشان می‌دهد که ۴۲ مرکز تربیۀ معلم در این کشور فعالیت دارند که در هر ولایت کم از کم یک مرکز ذکور و اناث با داشتن لیلیه وجود دارد.

در این مراکز ۴۲ هزار تن که ۳۸ درصد شان زنان اند، مصروف آموزش می‌باشند.

این در حالی است که در شماری از ولسوالی ها دروازه مکاتب بر روی دانش آموزان و آموزگاران مسدود است و ناامنی، حضور طالبان و داعش باعث شده که دختران در برخی قریه جات از دانش و تعلیم باز مانند.

30هزار آموزگار زن در مکاتب افغانستان استخدام می شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد