هزار-باشنده-بادغیس-در-اثر-جنگ-و-خشک-سالی-بی‌جا-شدند

جنگ و خشک سالی دو عامل مهم مهاجرت افغان ها در سالی جاری است، این دو پدیده، تنها در ولایت بادغیس در غرب کشور ۱۲۰هزار نفر را مجبور به ترک خانه های شان کردند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: عبدالغفور ملکزی والی بادغیس امروز پنج شنبه ۲۸ قوس به خبرنگار افغان نیوز خبر می دهد که مردم این ولایت بر اثر خشکسالی تمام زمین های رزاعتی و مواشی شان را از دست داده اند و برای حفظ جانشان مجبور به مهاجرت های داخلی شده اند.

والی بادغیس با بیان این مطلب تصریح می کند که بیشترین آسیب دیدگان  پدیده های طبیعی و جنگ در بادغیس از ولسوالی های قادس، آب کمری و مقر هستند.

وی افزود با این که یک سال از خشکسالی در این ولایت می گذرد اما بیجا شدگان چهار ماه است که خانه هایشان را ترک کرده و به مرکز این ولایت پناهنده شده اند.

آقای ملکزی اظهار داشت که برنامه ها برای توزیع کمک های خانه به خانه روی دست می باشد اما با پراکنده شدن مردم از خانه هایشان موفق به توزیع عادلانه کمک ها به آسیب دیدگان نشده‌ایم.

او اضافه می کند که شماری از مؤسسات در روند توزیع کمک ها عادلانه رفتار نکرده و بخشی از کمک ها را حیف و میل میکنند.

والی این ولایت خاطر نشان ساخت که جلو توزیع خودسرانه کمک ها گرفته شده است و رئیس نهاد توزیع کمک ها نیز بخاطر تخلفاتی که انجام داده است در بازداشت قرار دارد.

ملکزی افزود که بعد از این مؤسسات کمک کننده و توزیع کننده هر دو نمی توانند بدون هماهنگی دولت و مشوره با اعضای شورای ولایتی دست به توزیع کمک ها بزنند.

این درحالی است که شماری از اعضای شورای ولایتی نیز از توزیع ناعادلانه کمک ها شکایت داشته، می گویند نهاد های توزیع کننده کمک به آسیب دیدگان از کمک ها سو استفاده میکنند و در این روند حق به حقدار نمیرسد.

اما والی بادغیس مشکل کمک ها را حل شده اعلام کرد و افزود که ما خواهان بازگرداندن بیجا شدگان به خانه هایشان هستیم تا بتوانیم کمک ها را به صورت درست توزیع نماییم.

ملکزی اضافه نمود تاکنون ۵هزار و ۶۶۰ هزار خانواده داوطلب شده تا به خانه هایشان برگردند نهادهای کمک کننده نیز با پرداخت کمک های دو ماهه از آنان حمایت می کنند.

والی این ولایت گفت: این خانواده ها بعد از بازگشت به خانه هایشان کارت کمک از موسسات خیریه را دریافت خواهند نمود تا به صورت عادلانه و براساس اولویت این امداد ها ماهوار برایشان برسد.

عبدالعزیز بیک رئیس شورای ولایتی بادغیس روند توزیع کمک ها برای بیجا شدگان خشکسالی را ناعادلانه توصیف نمود و اظهار داشت که روزانه ۵۰۰ تن به دفتر شورای ولایتی شکایت می کنند که هیچ کمکی برای آنان صورت نگرفته است.

آقای بیگ یادآور می شود که بیجا شدگان جنگ نیز در این ولایت نیازمند کمک اند که اکثرا خانه و دارایی های شان را از دست داده و به مرکز ولایت پناه برده اند.

در همین حال بهادوالدین قادسی عضو شورای ولایتی بادغیس از ناامنی و خشکسالی در این ولایت ابراز نگرانی نموده خواهان کمک های بیشتر جامعه جهانی و حکومت مرکزی شده است.

آقای قادسی می گوید بیجا شدگان بادغیس علاوه بر این که زمین های زراعتی و مواشی شان را از دست داده اند کودکان آنان با سرد شدن هوا به بیماری های مختلف دچار شده اند.

این عضو شورای ولایتی بادغیس تاکید می کند که تاکنون یک سوم بیجا شدگان رسیدگی شده که دو سوم این مردم در بی سرنوشتی و به دور از کمک ها به سر می برند.

قادسی فرا رسیدن فصل سرما را افزون بر مشکلات آنان عنوان نمود و گفت که با رسیدن فصل زمستان دیگر مردم و اطفال نمی توانند زیر خیمه ها زندگی کنند.

وی از دولت خواست تا هر چه زودتر برای برگرداندن بیجا شدگان و افزایش کمک به آنان اقدامات لازم را انجام دهند تا شاهد فاجعه انسانی در این ولایت نباشند.

گزارش از حبیبه حبیبی

120هزار باشنده بادغیس در اثر جنگ و خشک سالی بی‌جا شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد