هزار-خانواده-بر-اثر-حملات-طالبان-در-ولایت-فراه-آواره-شدند

خانم حمیرا ایوبی، نماینده برحال مردم فراه در پارلمان کشور می‌گوید: ۱۰ هزار خانواده در اثر جنگ‌های طالبان مسلح و نیروهای امنیتی مجبور به ترک خانه هایشان شدند.

به گفته او اکثر افرادی که از این ولایت متواری شده‌اند، کشاورزان و کارمندان ادارات دولتی بوده‌اند.

گفته می‌شود افراد بی‌جا شده به ولایت‌های هرات، نیمروز، هلمند، قندهار و... آواره شده‌اند.

بانو ایوبی افزود که میلیون‌ها افغانی در نتیجه زدوخوردهای نیروهای امنیتی با شورشیان طالب این خانواده‌ها متضرر شده اند که این وضع ضربه بزرگی اقتصادی را به پیکر قشر ناتوان این ولایت زده‌است.

این عضو پارلمان کشور ادامه می‌دهد" افرادی که خانه‌های شان را از ولایت فراه ترک کرده‌اند در حال حاضر در ولایت‌های همجوار به سرمی‌برند و تاکنون یک درصد آنان پس به این ولایت برنگشته‌اند".

موصوف می‌افزاید گاو، گوسفند، شتر و دیگر مواشی قشر کشاورز در این درگیری‌ها از بین رفته که مقصر اصلی آن کشورهای ایران و پاکستان می‌باشد.

بانو ایوبی تصریح می‌کند پاکستان و ایران برای این که دسترسی به آب‌های ولایت فراه یا همان بند بخش آباد داشته باشند، این جنگ‌ها را در این ولایت طراحی کرده‌اند.

وی اضافه کرده که کشورهای همسایه نمی‌خواهند، تا افغانستان از بندهای اقتصادی و عمرانی خودش استفاده درستی داشته باشد.

این حرف‌ها در حالی مطرح می‌شود که بانو جمیله امینی، عضو شورای ولایتی فراه گفت که جنگ این ولایت بر سر آب بند بخش آباد از سوی ایران و پاکستان بوده‌است.

او می‌گوید پاکستان و ایران قصد دارند، تا بندهای عمرانی و اقتصادی افغانستان را مسدود کنند و از این فرصت نیازمندی‌های کشورشان را تهیه نمایند.

به گفته او اگر دولت مرکزی در این راستا برنامه‌ی روی دست نداشته باشد وضعیت کنونی ولایت فراه بدتر خواهد شد.

در همین حال محمد ناصر مهری، سخنگوی اداره محلی فراه ضمن تایید این خبر می‌گوید: شورشیان طالب توسط کشورهای ایران و پاکستان حمایت مالی می‌شوند.

او گفت که ایران و پاکستان جنگ‌جویان مسلح را حمایت کرده و از این طریق به آرمان‌های اقتصادی شان می‌رسند.

آقای مهری علاوه می‌کند اکثر درگیری‌های طالبان و نیروهای امنیتی بر سر پروژه‌های بزرگ عمرانی ولایت فراه بوده‌است.

حدود 21 روز از جنگ طالبان و نیروهای امنیتی در ولایت فراه می‌گذرد، ولی در حال حاضر درگیری‌ها به گونه پراکنده در آن ولایت جریان دارد.

10هزار خانواده بر اثر حملات طالبان در ولایت فراه آواره شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد