هزار-کودک-در-روز-آغازین-سال-تولد-می-شوند

در اولین روز سال ۲۰۱۹ میلادی، بر اساس تخمین اداره یونیسف ۳۹۵هزار کودک در سراسر جهان تولد می شوند که از این میان بیش از سه هزار کودک در افغانستان متولد خواهند شد.

به گزارش افغان نیوز: دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد ( یونیسف) با نشر اعلامیه یی سال نو میلادی را تبریک گفته و از تولد بیش 395هزار کودک در جهان خبر داده است.

در این تخمین هند با داشتن نزدیک به 70هزار نوزاد در صدر جدول قرار دارد و مالدیف با تولد ۱۸ نوزاد در آخرفهرست کشورهای جنوب آسیا قرار گرفته است.

دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، در اعلامیه اش گفته است که افغانستان شاهد تولد بیش از سه‌هزار و ۲۲۷ کودک خواهد بود و در ردۀ چهارم کشورهای جنوب آسیا با بیشترین تولد نوزادان جا گرفته است.

اما این تنها یک بخش قضیه است بر اساس اعلامیه یونیسف در سال 2017 میلادی 2.5میلیون کودک در نخستین ماه زندگی شان جان خود را از دست داده اند.

تولدهای زودرس، عوارض حین زایمان و عفونت عوامل عمدۀ  هستند که این اداره بیان کرده است جان کودکان را با خطر مواجه می سازد.

صدای آمریکا با نشر خبری  گفته است، استیفانو ساوی، معاون نمایندۀ یونیسف در افغانستان بیان کرده: "این روز سال نو، بیایید همه تصمیم بگیریم تا هر حق هر کودک را برآورده کنیم و از حقِ زنده ماندن شروع کنیم".

معاون نمایندۀ یونیسف در افغانستان تأکید کرده است که می‌توان با سرمایه‌گذاری روی آموزش و تجهیز کارکنان مراقبت‌های صحی محلی، میلیون‌ها نوزاد را نجات داد.

اما کودکان در افغانستان با مشکلات زیادی روبرو هستند، مشکلات امنیتی، عدم دست رسی به مکاتب و تحصیل، کار های شاقه، نبود سرپناه مناسب و آلودگی هوا از مشکلات عمده یی کودکان در افغانستان محصوب می شود.

395هزار کودک در روز آغازین سال 2019 تولد می شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد