همسایگان-ما-نگران-ایجاد-بند-های-آبی-در-افغانستان-نباشند

رئیس جمهورغنی میگوید که همسایگان افغانستان باید از ایجاد بند های آبی استقبال نمایند و با استفاده از شبکه های آبی کشور های بالا آب و پایین آب به صورت عادلانه از منابع آبی مستفید گردند.

به گزارش افغان نیوز: رئیس جمهورغنی امروز یک شنبه (15حوت) در چهارمین کنفرانس ملی آب در ارگ ریاست جمهوری در کابل ابراز کرد که با استفاده درست از آب افغانستان به خودکفایی میرسد.

رئیس جمهور کشور علاوه نمود که ایجاد بند های آبی در افغانستان هیچ نگرانی را متوجه کشور های همسایه نمی سازد و باید آنها از این روند استقبال نماید.

او اظهار کرد که بدون یک شبکه منظم؛ آب ها مدیریت نمیشود و نبود مدیریت به ضرر مردم است.

غنی علاوه کرد که ایجاد بند ها میتواند آب سیلاب ها را مهار کرده و به صورت منظم از آن استفاده صورت گیرد.

وی هدف از ایجاد بند های آبی را کاهش فقر و استفاده آب ها بر اساس قوانین جهانی آب میباشد تا همه به صورت عادلانه به آب ها دسترسی داشته باشند.

رئیس جمهور غنی تصریح کرد که آب در تمام عرصه های زراعتی مهم و حیاتی است و در کشور که 80 درصد مردم از زراعت زندگی شان را پیش میبرند، آب یک ثروت بزرگ برای انها میباشد.

همچنان به باور آقای غنی، آب در عرصه صنعت نیز مهم است و بدون آب کارخانه ها به چرخش نخواهند آمد و تولیدات داخلی رشد نمیکند.

بخش دیگر که منبع تولید آن است، انرژی میباشد و رئیس جمهور میگوید با استفاده درست از این منبع افغانستان به خودکفایی انرژی خواهد رسید.

غنی بیان داشت:"آب عامل مهمی برای همکاری های منطقه ای است و می توان با تدوین چارچوب های حقوقی و قراردادهای مبتنی بر نفع دو جانبه، زمینه استفاده بهتر از منابع آبی را فراهم کرد تا هر دو کشور بالاآب و پایین آب به خوبی از آن مستفید شوند، و بر این مبنا زمینه همکاری هایی که میان همسایگان لازم است توسعه پیدا کند".

وی میگوید که آب بر اساس فرهنگ عنعنوی و شریعت اسلامی باید به صورت عادلان توزیع گردد، تا زمین های بالا آب و پایین آب بارور گردند و هیچ کسی در این میان متضرر نگردد.

آب های زیرزمینی

همچنان رئیس جمهور کشورمان نگران استفاده نادرست از آب های زیرزمینی است و میگوید که شبکه آبی صد سال قبل ایجاد شده بود و نیاز چنج میلیون نفر را براورده میساخت، اما در حال حاضر این رقم به 30 میلیون نفر رسیده است و باید برای رسیدگی به آن سیستم مدرن در نظر گرفته شود.

وی میگوید کاهش آب های زیر زمینی به نابودی جنگل ها می انجامد و سرسبزی را ویران میکند.

رئیس جمهورغنی علاوه میکند که حفر چاه های عمیق بدون در نظر گرفتن عوامل محیط زیستی یک خطر ملی را متوجه افغانستان میسازد و ما باید این مسئله را درک نماییم.

او با اشاره به حفر کاریز ها در مناطق مختلف کشور که در جریان سال های گذشته انجام شده؛ افزود که حفر کاریز ها در هر مکان حدود سه کیلومتر با هم فاصله دارد تا به صورت دوامدار از آب های زیر زمینی استفاده شود.

غنی خواستار ایجاد پالیسی در این زمینه شد، تا از یک سو معیشت مردم در نظر گرفته شود و از سوی دیگر محیط زیست متضرر نگردد.

وی روی این ملحوظ بیان داشت که در بودجه سال جاری، هزینه بیشتری روی حوزه های آبی صورت گرفته است و در سال های پیش رو در این زمینه دولت توجه جدی تر میکند.

همسایگان ما نگران ایجاد بند های آبی در افغانستان نباشند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد