هویت-تحمیلی-نمی-خواهیم-ارگ-فرا-قانونی-عمل-میکند

اختلافات بر سر درج واژه افغان در شناسنامه های برقی یکی از جنجال های امروز افغانستان است، جبهه دفاع از هویت که یکی از طرف های این جنجال هاست؛ درج واژه افغان را هویت تحمیلی بر سایر اقوام ساکن در افغانستان می داند.

به گزارش افغان نیوز: جبهه دفاع از هویت که متشکل از چندین نهاد مدنی و سیاسی است دو هفته قبل در مخالفت با درج واژه افغان در شناسنامه های برقی ایجاد شد.

اعضای رهبری این جبهه امروز پنج شنبه (14جدی) در یک نشست خبری بیان کردند که واژه افغان متعلق به قوم پشتون است و نباید بر سایر اقوام تحمیل شود.

آنها بیان داشتند که اقوام افغانستان هر کدام هویت خودشان را دارند و ارگ باید بر اساس قانون ثبت احوال نفوس عمل کرده و واژه افغان را به عنوان ملت شهروندان افغانستان در این شناسنامه ها درج نکند.

فهیم فطرت یکی از اعضای رهبری این جبهه گفت که ارگ ریاست جمهوری با سیاست قوم گرایانه پشتونیزم تلاش می کند تا هویت سایر اقوام را محو کند.

وی گفت که واژه افغان مربوط به قوم پشتون است و نیاز نیست که بر سایر اقوام نیز تحمیل شود.

به گفته او این جبهه در برابر تصمیم ارگ ایستادگی می کند و اعتراضات شان هر روز گسترده تر می شود.

قابل ذکر است که رئیس جمهور غنی در یک فرمان تقنینی قانون ثبت احوال نفوس را تعدیل کرد و بر اساس این فرمان ملت هر شهروند افغانستان افعان نوشته می شود، این فرمان از سوی مجلس نمایندگان رد  و از سوی مجلس سنا تایید شد، پس از آن کمیسیون مختلط این دو مجلس این فرمان را تایید کرد.

اما شماری از نمایندگان این تایید را قبول ندارند و تصریح می کنند که باید این قانون دوباره در آجندای مجلس نمایندگان قرار گیرد، اما هیئت اداری مجلس تاکنون این خواست آنها را نپزیرفته است.

عین الدین بیگ یکی دیگر از اعضای این جبهه بیان می کند که کمیسیون مختلط دو مجلس نمی تواند سرنوشت 30 میلیون نفر را در دست بگیرند و باید این موضوع به همه پرسی گذاشته شود.

او می گوید که حکومت نمیتواند هویت مارا به گروه بگیرد و تحمیل هویت خیانت ملی شمرده می شود.

با این وجود جنجال بر سر درج واژه افغان در شناسنامه های برقی، روند توضیع این شناسنامه را تاکنون دو بار به تعویق انداخته است.

بر اساس متون تاریخی، کلیمه افغان بر ساکنین شمال هندوستان وقت اطلاق میشد و بیشتر کسانی را در بر میگرفت که در اطراف کوه هندوکش زندگی میکردند و این افراد از قوم پشتون هستند.

اما قانون اساسی افغانستان گفته است به شهروندان افغانستان که شامل اقوام مختلف می شود افغان اطلاق می گردد.

هویت تحمیلی نمی خواهیم/ ارگ فرا قانونی عمل میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد