والیان-ولایت-به-خاطر-دسترسی-خبرنگاران-به-اطلاعات-تقدیر-شدند

در سروی که از سوی کابل پرس "کلپ، نهاد حامی خبرنگاران" از ۳۳ ولایت به غیر از کابل صورت گرفته است ولایات بامیان، غزنی، ننگرهار و قندهار ۴ ولایتی اند که والیان آن به دلیل همکاری و دادن اطلاعات به خبرنگاران تقدیر شدند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: عزیز احمد تسل، رئیس نهاد کابل پرس کلپ امروز چهار شنبه(6 ثور) در کنفرانس خبری به منظور اعلام نتایج سروی دسترسی به معلومات از سوی والیان 33 ولایت برگزار شده بود گفت: در این سروی از 400 خبرنگار که 15 درصد آن بانوان هستند سوال شده است و اکثرا به غیر از 4 ولایت ذکر شده در تمامی ولایات از عدم دسترسی به معلومات از سوی والیان شکایت دارند.

رئیس کابل پرس کلپ تصریح نمود، وضعیت رسانه ها و خبرنگاران نسبت به سال های گذشته بدتر و نگران کننده تر شده است که در صورت توجه نکردن مسولین به این قضیه جامعه خبرنگاران به بحران کشیده خواهد شد.

آقای تسل افزود: علاوه بر این که خبرنگاران ولایتی با مشکل عدم دسترسی به اطلاعات مواجه است شماری از والیان و سخنگویان والیان که رفتار زشت و با خبرنگاران دارند آنان را تحقیر، تهدید و لت و کوب نیز نموده اند.

قریب الرحمان عضو این نهاد حمایت خبرنگاران و رسانه ها با تایید گفته های تسل اضافه کرد که ولایت های بادغیس، دایکندی و غور از جمله ولایاتی هستند که هیچگونه همکاری و اطلاع دهی به خبرنگاران را ندارد.

او همچنان اظهار داشت، این سه ولایت نسبت به تمامی ولایات دیگر که در زمینه دادن معلومات به خبرنگاران ضعیف عمل کرده اند نیز بدتر است تا جای که خبرنگاران در ولایت بادغیس هنوز با نام والی این ولایت آشنایی ندارند.

قریب الرحمان یادآور می شود که ولایت های هلمند، بلخ، لغمان، کنر، قندوز، هرات، سمنگان، فراه، فاریاب و نیمروز از جمله ولایاتی هستند که خبرنگاران تا حدودی از والیان راضی به نظر می رسند اما با این وجود باز هم خبرنگاران با مشکل مواجه می باشند.

وی تاکید می کند که ریاست جمهوری به تعهدات خود در قبال دادن اطلاعات و حمایت رسانه ها و خبرنگاران نیز عملی نکرده و ناکام بوده است.

این عضو کابل پرس کلپ علاوه نمود که هنوز ولایاتی هستند که از قانون دادن اطلاعات به رسانه ها آگاهی ندارند و با خبرنگاران به گونه بدی برخورد می کنند.

آقای قریب الرحمان خواستار رسیدگی و ارسال این قانون به ولایات شده و افزود که دولت با پیگری و بازگو نمودن قانون دادن اطلاعات به والیان می توانند آگاهی مسولان را در مورد همکاری با رسانه ها بالا ببرند.

درهمین حال صدیق الله توحیدی، رئیس دیده بان حمایت از رسانه های آزاد نیز با تاکید بر این موضوع گفت: مسولان باید در دادن اطلاعات به رسانه ها کوشا باشند به دلیل این که این کار جزئ از مسولیت شان پنداشته می شود.

توحیدی اظهار داشت، "رسانه ها نیز حق ندارند سیاسی کاری نموده از مسولیت شان سوءاستفاده نمایند بخاطر این که وظیفه رسانه ها اطلاع رسانی و آگاهی دهی به مردم است بدون در نظر داشت منافع رسانه ای شان."

منیره یوسفزاده؛ سخنگوی ارگان های محل با رد این که والیان و ولسوال ها در زمینه اطلاع دهی به خبرنگاران کوتاهی نمی کنند علاوه کرد که خبرنگاران با پوشش برنامه های جنجالی و جنگ و بی توجهی به مسایل مثبت و امیدوار کننده برای مردم با مسولین لج می کنند و آنان نیز با دانستن موضوع از دادن اطلاعات خودداری می کنند.

بانو یوسفزاده خاطر نشان می سازد که رسانه ها و خبرنگاران به اندازه ای که مسایل ناامنی و جنگ و سوژه های منفی را بازتاب می دهند در صدد این هم باشند که مردم منتظر اتفاقات خود و مثبت در کشور نیز هستند و باید نکات خوشحال کننده نیز در خبر انعکاس یابد.

سخنگوی ارگان های محل از حذف کابل در این سروی انتقاد کرد و افزود که حذف کابل به معنای حذف پایتخت یک کشور است و باید این ولایت نیز با داشتن بیشترین نیروی خبرنگاری شامل این سروی می شد.

رادفر، رئیس دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه با اعلام حمایت از این سروی و جامعه خبرنگاران می گوید: زنان خبرنگار در ولایات و مرکز به مراتب متضررتر از مردان می باشد که جای نگرانی برای مسولین است و باید حمایت جدی در این زمینه داشته باشند.

آقای رادفر می افزاید: این موضوع  باید از طریق آگاهی دهی و حمایت و همکاری مسولین برای خانم های خبرنگاران صورت گیرد.

والیان4 ولایت به خاطر دسترسی خبرنگاران به اطلاعات تقدیر شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد