واکنش-شهروندان-به-بسته-ماندن-مکاتب-دخترانه

شماری از شهروندان کابل در پیوند به بسته ماندن درب مکاتب بر روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم واکنش نشان داده و می‌گویند که بسته ماندن مکاتب دخترانه اعتماد مردم را نسبت به دولت از بین می‌برد.

به گزارش افغان نیوز؛ امروز (چهارشنبه، 22 سرطان) شماری از شهروندان کابل در پیوند به بسته ماندن درب مکاتب بر روی دختران دانش‌آموز واکنش جدی نشان داده و می‌گویند که ۲۹۹ روز از بسته ماندن مکاتب دخترانه گذشته اما؛ حکومت سرپرست به وعده‌های خود عمل نکرده‌است.

زرمینه فورمولی، یکی از شهروندان کابل به افعان نیوز گفت که مکتب و تحصیلات پایه اساسی یک نظام در هر کشور می‌باشد و اگر نظام تعلیمی  تقویت نشود آن کشور رشد نخواهد کرد.

به گفته‌ی او نظام حکومتی زمانی مشروعیت داخلی کسب می‌کند که اجازه بدهد تمام گروه‌های اجتماعی سهم فعال در اجتماع و نظام سیاسی داشته باشند.

نرکس حکیمی، یکی دیگر از شهروندان کابل با بیان اینکه، علم چراغ روشنی هر خانه است از حکومت می‌خواهد که بگذارند دختران به مکتب بروند و سرنوشت دختران را نباید قربانی بازی‌های سیاسی خود کنند.

مولوی عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف به افغان نیوز می‌گوید که کمیته هشت نفری برای بازگشایی مکاتب ترتیب داده شده است اما؛  چی وقت مکاتب به روی دختران بازگشایی خواهد شد چیزی نمی‌گوید.

کاربران شبکه‌های اجتماعی چند روز قبل با راه اندازی یک کمپاین از حکومت سرپرست امارت اسلامی خواهان بازگشایی مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم شدند. این کمپاین که از سوی فعالان جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران و برخی از سیاستگران در صفحات فسبوک و توییتر راه اندازی شده بود.

روزگذشته (سه‌شنبه، ۲۱ سرطان) اعلامیه‌ای در صفحه توییتر منتسب به وزارت معارف نشر شده بود و در آن آمده که مقام‌های امارت اسلامی درباره‌ی بازگشایی مکاتب دخترانه یک نشست خبری در کابل برگزار می‌کنند.

لحظاتی پس از نشر این اعلامیه، عزیزاحمد ریان، سخن‌گوی وزارت معارف آن را جعلی خوانده است.

پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، دروازه‌های مکاتب بر روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شده‌است.

مکاتب دخترانه  قرار بود پس از ماه‌ها تعطیلی در اول سال جاری خورشیدی بازگشایی شوند اما؛ وزارت معارف در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه تا امر ثانی هم‌چنان بسته می‌مانند که واکنش‌های منفی و محکومیت‌های گسترده‌ای ملی و بین‌المللی را در پی داشته است و مقام‌های طالبان به‌خاطر بستن مکاتب دخترانه زیر فشار هستند.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

واکنش شهروندان به بسته ماندن مکاتب دخترانه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد