وزارت-داخله-ا-ا-در-امر-مبارزه-با-مواد-مخدر-اراده-قوی-دارد

وزارت امور داخله ا.ا در اعلامیه‌ی به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفته است، اقدامات عملی و پیشرفت در زمینه مبارزه با مواد مخدر آن‌هم در زمان کم و امکانات محدود، بیانگر اراده قوی امارت اسلامی است.

به گزارش افغان نیوز؛ این وزارت گفته، پس از حاکمیت مجدد ا.ا در افغانستان با راه‌اندازی بیش از ۴۷ هزار عملیات کشفی،  ۱۱۹ تُن مواد مخدر کشف و ۱۷ هزار و ۲۴۰ مظنون بازداشت شده‌اند.

بر اساس اعلامیه، تاکنون بیش از یک هزار و ۳۰۰ کارخانه و لابراتوار‌های مواد مخدر منهدم و نزدیک به ۲۲ هزار هکتار زمین از وجود کوکنار پاک‌سازی شده است.

هم‌چنان در این اعلامیه آمده، با ایجاد یک مرکز پنج‌ هزار بستر برای تداوی معتادان در شهر کابل، ۱۱۵ هزار و ۲۲۰ معتاد از سطح کشور جمع‌آوری و تداوی شده‌اند.

وزارت امور داخله هم‌چنان از کشور‌های جهان و سازمان‌های بین‌المللی خواسته است که با امارت اسلامی در زمینه‌ی محو مواد مخدر، ارایه بدیل کشت کوکنار برای دهقانان افغان و تداوی معتادان هم‌کاری کنند.

گفتنی است که روز گذشته مسوولان وزارت صحت عامه‌ی ا.ا به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفته بودند که در دو سال گذشته، ۶۱ مرکز درمانی برای معتادان مواد مخدر در سراسر کشور ایجاد شده و بیش‌از ۵۴ هزار معتاد نیز تداوی شده است.

با این حال، عبدالولی حقانی، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت که این وزارت در دو سال گذشته توانسته است که ۶۱ مرکز درمانی را برای معتادان در سراسر کشور ایجاد نماید.

آقای حقانی افزود که این وزارت هم‌چنان در دوسال گذشته، بیش از ۵۴ هزار نفر که به مواد مخدر آغوشته بوده، تداوی نماید.

او بیان داشت که افراد تحت درمان شامل کودکان، نوجوانان، بزرگ‌سالان و زنان بوده و در حال حاضر هم هزاران نفر تحت درمان قرار دارند.

شمس الرحمان منهاج، رییس کاهش تقاضای معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله در این برنامه گفت که امارت اسلامی  در امر مبارزه با مواد مخدر متعهد است و باتلاش مسولان مبارزه با مواد مخدر در مدت کوتاهی کشت، تولید و قاچاق این پدیده را در افغانستان ریشه کن کند.

آقای منهاج افزود که کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در کشور ریشه کن شده و اکنون هیچ تهدیدی از این ناحیه ازجانب افغانستان برای کشور‌های منطقه و جهان وجود ندارد.

او افزود که در آخرین سروی که در سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان انجام شده نشان می‌هد که ۲.۹ الی ۳.۶ میلیون نفر به مواد مخدر آغوشته بوده که از میان بیش از یک میلیون آن مرد، در حدود ۷۰۰ هزار زن و ۱۱۰ هزار دیگر آن کودکان می‌باشد.

انوبه سود، رییس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که مواد مخدر یک تهدید جهانی است و مبارزه با این پدیده نیازمند همکاری مشترک جامعه جهانی است.

خانم سود، افزود که این سازمان در قسمت محو مواد مخدر با افغانستان کمک و هم‌کار می‌کند.

هم‌چنان مسوولان وزارت صحت عامه در این برنامه گفتند که در سال جاری در حدود ۸۰۰ هزار شهروند را در مورد نحوه محافظت از مواد مخدر آگاهی داده است و حدود ۲ هزار و ۶۰۰ پرسنل آگاهی دهی به مراکز صحی کشور اضافه کرده‌اند.

گفتنی است که رهبر امارت اسلامی در دو سال گذشته با صدور فرمانی  کشت، تولید، قاچاق و تجارت مواد مخدر را در افغانستان ممنوع اعلام نموده است.

این در حالی است که ۲۶ ژوئن توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده و هدف از این نامگذاری ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان سوز مواد مخدر، کنترل آن و انجام اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

 

 

وزارت داخله: ا.ا در امر مبارزه با مواد مخدر اراده قوی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد