وزارت-معارف-۱۲۱-مکتب-جدید-در-کشور-تاسیس-شده-است

مقام‌های وزارت معارف می‌گویند که در یک سال گذشته بیش‌از یک میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور جذب شده و ۱۲۱ مکتب جدید تاسیس شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ کرامت الله آخندزاده، معین تعلیمات اسلامی وزارت معارف امروز (دوشنبه، ۳۰ اسد) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که در سال گذشته یک میلیون و ۲۵۶هزار و ۷۵ دانش‌آموز جدید در مکتب‌های خصوصی و دولتی جذب شده‌اند که بیش از ۵۰۰ هزار آن دختران می‌باشد. 

آخندزاده افزود که در مجموع ۱۰ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۶۳۴ دانش‌آموز به شمول ۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۵۷۴ دختر نزد در این وزارت ثبت می‌باشد. 

او بیان داشت که این وزارت در یک سال گذشته به‌منظور دسترسی به آموزش در کشور ۱۲۱ باب مکتب جدید تاسیس نموده که با تاسیس این مکتب‌ها، شمار مکتب‌های دولتی و خصوصی در کشور به ۱۸ هزار و ۱۰ باب مکتب می‌رسد. 

معین تعلیمات اسلامی وزارت معارف می‌گوید که به‌منظور تسریع روند توزیع شهادت‌نامه‌ها، این وزارت با شرکت افغان پست تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده تا به این اساس فارغان صنوف دوازدهم می‌توانند شهادت‌نامه‌های شان را از ولایت‌های مربوطه شان به دست بیاورند. 

آخوندزاده گفت که این وزارت در یک سال گذشته توانسته تا ۸۳ هزار و ۷۳۱ قطعه شهادت نامه را به‌طور جمعی طی مراحل  و به ریاست‌های معارف ولایت‌ها جهت توزیع به فارغان مکتب‌ها بفرستد. 

او افزود که در یک سال گذشته این وزارت ۵۰ هزار و ۱۱۹ قطعه شهادت نامه به‌طور انفرادی برای فارغان مکتب‌ها توزیع نموده است. 

‏مسوولان وزارت معارف در این برنامه گفته‌اند که در سال گذشته بیش‌از ۱۸۶ هزار و ۹۸۴ دانش‌آموز از مکتب‌ها در سراسر کشور فارغ شده‌اند. 

بااین‌ حال، بیش از دوسال است که دروازه مکتب‌ها به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم مسدود می‌باشد. مقام‌های امارت اسلامی بارها وعده بازگشایی دروازه مکتب‌ها را به روی دختران داده‌اند اما؛ تا کنون این وعده‌ها عملی نشده است.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

وزارت معارف:۱۲۱ مکتب جدید در کشور تاسیس شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد