وضعیت-بد-اقتصادی-کودکان-را-وادار-به-کار-کرده-است

همزمان با فرارسیدن روز جهانی مبارزه با کار کودکان، شماری از کودکان‌کارگر می‌گویند که به بخاطر چالش‌های اقتصادی مجبور‌اند تا کار کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ با فرارسیدن روز جهانی مبارزه با کار کودکان، شماری از کودکان کارگر در کابل امروز ( پنج‌شنبه، ۲۴ جوزا) می‌گویند که به دلیل چالش‌های اقتصادی و وضعیت بد خانواده‌های شان، مجبور اند تا به کارهای شاقه روی بیاورند.

احمد، یکی از کودکان کارگر خیابانی گفت که تنها نان‌آور خانواده‌اش می‌باشد و به دلیل وضعیت بد اقتصادی در کارهای شاقه روی آورده است.

او افزود که به دلیل وضعیت بد اقتصادی خانواده‌اش نتوانسته تا درس‌های مکتب‌اش را ادامه بدهد.

میثم یکی دیگر از کودکان کارگر در خیابان‌های کابل است و می‌گوید که پدرش را در سن ۵ سالگی از داده و به جز خودش دیگر نان‌آور خانواده نیست.

این کودکان از حکومت سرپرست خواستار توجه‌ای جدی به خانواده‌های کودکان کارگر شده و می‌گویند که باید امارت اسلامی فرصت‌های کاری و زمینه‌ای آموزش را برای آنان فراهم نماید.

از سوی هم، ظاهر بهزاد، آگاه مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه می‌گوید که افزایش کودکان کارگر تاثیرات منفی به اقتصاد کشور می‌گذارد و حکومت سرپرست باید در این زمینه در هماهنگی با نهادهای بین‌المللی مانند سازمان بین‌المللی کار و دیگر نهاد‌ها، فرصت‌های آموزشی را برای کودکان ایجاد کند.

در همین حال، وزارت کار و امور اجتماعی به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان اطمینان داده است که از کار کودکان جلوگیری می‌کند و کمک‌های لازم را به آنان فراهم می‌سازد.

سمیع‌الله ابراهیمی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی در یک نوار تصویری به رسانه‌ها گفته است که این وزارت، مرکزهای آموزشی را برای کودکان بی‌سرپرست در مرکز و ولایت‌ها ایجاد کرده‌اند و در کنار کمک‌های دیگر، در این مرکزها به آموزش مسلکی کودکان نیز پرداخته شده است.

با این حال، ‏اداره هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که ۱۹ درصد از کودکان در افغانستان مشغول کارهای شاق هستند.

اوچا در خبرنامه‌ای به مناسبت ۱۲ جون، روز جهانی مبارزه با کار کودکان، نوشته است که این موضوع برای سلامت و آینده‌ی کودکان نگران‌کننده است.

در خبرنامه این نهاد آمده است: «ما باید با هم همکاری کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که هر کودک فرصت یادگیری و رشد در محیطی امن را داشته باشد.»

در همین رابطه، سازمان ملل متحد گفته است که حدود ۱۶۰ میلیون کودک در سراسر جهان از آموزش محروم اند و سرگرم کارهای شاقه هستند.

این در حالی است که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد ( یونیسف) گزارش داده است که ۱.۶ میلیون کودک در افغانستان مصروف کار‌های شاق هستند اما؛ یک مقام حکومت سرپرست از وزارت کار و امور اجتماعی در یک نشست در کابل گفته بود که بیش از سه میلیون کودک در خیابان‌ها مصروف کارهای شاقه می‌باشند.

وضعیت بد اقتصادی کودکان را وادار به کار کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد