وضعیت-محیط‌-زیست-نسبت-به-گذشته-بهبود-یافته-است

با اینکه هنوز یکی از مشکلات بارز باشندگان شهر کابل هوای آلوده می باشد، اما مقام های حکومتی مدعی هستند که وضعیت محیط ریستی نسبت به سال های گذشته بهبود قابل ملاحظه‌یی داشته است.

به گزارش افغان نیوز: جلسۀ کمیسیون عالی جلوگیری از آلودگی هوا، روز سه‌شنبه (22 حمل)، تحت ریاست دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور در کاخ سپیدار برگزار شد.

غلام‌محمد ملک‌یار معاون اداره ملی حفاظت محیط زیست، از متوقف‌ساختن فعالیت «ریگ‌ریشن‌ها» در ولسوالی پغمان ولایت کابل خبرداد که باعث تخریب زمین و آلودگی هوا گردیده بود. او، نقش وزارت امور داخله را در راستای جلوگیری از فعالیت غیرقانونی «ریگ‌ریشن‌ها» مهم خواند.

وی علاوه کرد که هنوزهم برخی از ریگ‌ریشن‌ها در کابل به ویژه در منطقۀ پلچرخی به گونۀ خودسر فعالیت دارند.

مسوولان ادارۀ حفاظت از محیط زیست، خواستار تخصیص بودیجه برای پُرکاری ساحاتی گردیدند که توسط ریگ‌ریشن‌ها تخریب شده است.

در ادامه، رییس اجراییه کشور به ادارۀ ملی حفاظت زیست و شهرداری کابل هدایت داد تا مشترکا با وزارت امور داخله به ریگ‌ریشن‌ها دو ماه وقت بدهند و در صورتی‌که تدابیر لازم را برای فعالیت‌های‌شان روی‌دست نگیرند، فعالیت‌های آنان را متوقف نمایند.

در پی آن، معاون اداره ملی حفاظت از محیط زیست، در حالی‌که هوای شهرهای بزرگ کشور را آلوده توصیف کرد، افزود که وضعیت در مقایسه با چهارسال قبل تا حد قابل ملاحظه‌یی بهبود یافته است.

وی در همین‌حال فعالیت داش‌های خشت‌پزی در منطقۀ ده‌سبز ولایت کابل را برای آلوده‌تر ساختن محیط زیست شهر کابل زیان‌بار دانست و علاوه کرد که این اداره به دلیل تعداد اندک پرسونل، توانایی نظارت دقیق از این داش‌ها را که شمار شان به یک‌هزار می‌رسد، ندارد.

دکتور عبدالله عبدالله با تأکید بر این‌که کمیسیون قبلی  مسوولیت حل این مشکل را بر عهده داشت، باید مجددا احیا گردیده و ضمن مذاکره با مردم در مورد متوقف‌ساختن فعالیت این داش‌ها اقدام نمایند.

هم‌چنان، استفاده از ذغال‌سنگ و ذغال چوپ در فصل زمستان و وسایط ترانسپورتی فرسوده عوامل دیگر آلودگی پایتخت ارزیابی گردید.

مسوولان ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست، با بیان اینکه اگر وضعیت به همین‌گونه ادامه یابد، چهارسال بعد، ساحات سبز در شهر کابل باقی نخواهد ماند، خواستار رسیده‌گی به این معضل گردیدند.

سرپرست شهرداری کابل تأکید نمود که آنان در برابر کسانی که مخالف نورم شهرداری کابل عمل نموده و ساحه سبز را رعایت نکنند، اقدام جدی می‌نمایند.

بر اساس یافته‌های اداره ملی حفاظت از محیط زیست، زباله‌های طبی نیز برای محیط زیست چالش‌آفرین است و متأسفانه بیش‌تر بیمارستان‌ها در شهر کابل توجه لازم به زباله‌های طبی ندارند.

رییس اجراییه کشور به مسوولان وزارت صحت و اداره ملی حفاظت از محیط زیست هدایت داد تا به این شفاخانه‌ها دو هفته وقت بدهد و در صورت عدم توجه به اوامر آنان، تمام این شفاخانه‌ها را مسدود نمایند.

وضعیت تصفیه‌خانه‌های وزارت‌ها و ادارات دولتی مساله دیگری بود که به بحث گرفته شد.

رییس شرکت آبرسانی و کانالیزاسیون از عدم همکاری بیش‌تر وزارت خانه‌ها با این شرکت خبر داد و تأکید نمود که تنها پنج وزارت خانه حاضر شده‌اند تا به مکاتیب آنان برای سروی پاسخ مثبت دهند.

در عین حال، اداره ملی حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه هم اکنون فاضلاب 67 مرجع به دریای کابل می‌ریزد، خواستار رسیدگی به معضل محیط زیستی گردید.

در این حال، دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه، با بیان این‌که به مشکل فاضلاب وزارت زراعت، شفاخانه فرانسوی‌ها، آتاترک، دانشگاه طبی و دانشگاه کابل مشترکا رسیدگی شود، از ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست خواست تا طرح بودجه ترمیم تصفیه‌خانۀ دانشگاه کابل را به شورای وزیران ارایه نماید تا در حل آن اقدام جدی صورت گیرد.

وضعیت محیط‌ زیست نسبت به گذشته بهبود یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد