پاکستان-بزرگترین-اخراج-دسته-جمعی-پناهجویان-را-در-دنیا-مرتکب-گردید-افغانستان-مکانی-مناسب-برای-عودت-کنندگان-نیست

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش تازه خود آورده که دولت پاکستانبا اخراج ۶۰۰هزار پناهجوی افغان بزرگترین اخراج دسته جمعی را در دنیا مرتکب شده است.

به گزارش افغان خبر: در گزارشی که این سازمان تهیه کرده آمده است که در اخراج اجباری پناهجویان افغان که به صورت غیر قانونی و دسته جمعی توسط دولت پاکستان صورت گرفته است، کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز همکاری کرده است.

دولت پاکستان از ماه جولای 2016 میلادی تا کنون بیش از 600 هزار پناهجوی افغان را در روندی غیر قانونی به صورت اجباری از پاکستان اخراج کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است که در نیمه سال گذشته میلادی نیروهای امنیتی پاکستان با توصل به زور، اخاذی و بازداشت خودسرانه روند خروج غیر قانونی پناهجویان افغان را تشدید کرد.

«گری سیمپسن» از اعضای ارشد دیده‌بان حقوق بشر در امور پناهجویان گفت که تشدید این روند در واقع از اواسط سال گذشته میلادی آغاز شد که بزرگترین اخراج دسته جمعی پناهجویان در یک روند غیر قانونی و غیر اصولی را در دنیا رقم زده است.

وی در گزارش خود افزود که فرزندان پناهجویان افغان از مدارس اخراج شدند و مراکز آموزشی در کمپ‌های پناهجویان نیز از سوی دولت پاکستان مسدود شده است.

دولت پاکستان از دو سال گذشته فشار بر پناهجویان افغان را آغاز کرد.

گفته می‌شود که بیش از 1.5 میلیون پناهجوی افغان در پاکستان به صورت قانونی به سر می‌برند.

این سازمان گزارش داد که مقامات پاکستانی از سال 2014 میلادی پناهجویان افغان را خطری برای امنیت پاکستان خواندند و در طرحی برنامه ریزی شده روند اخراج اجباری دسته جمعی را آغاز کرد.

این سازمان، اخراج دسته جمعی مهاجرین افغان را بزرگترین اخراج گروهی پناهجویان در دینا قلمداد کرده است.

با وجود تمدید مدت اقامت پناهجویان افغان تا پایان سال 2017 میلادی از سوی دولت پاکستان سازمان دیده‌بان حقوق بشر این مدت زمان را ناکافی خوانده و خواستار تمدید اقامت پناهجویان افغان تا سال 2019 میلادی شده است.

در این گزارش ذکر شده که افغانستان هنوز ناامن است و مکانی مناسب برای عودت کنندگان نمیباشد.

 

پاکستان بزرگترین اخراج دسته جمعی پناهجویان را در دنیا مرتکب گردید/ افغانستان مکانی مناسب برای عودت کنندگان نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد