پناهندگان-افغانستان-به-چالش‌های-فراوان-گرفتار-اند

 وزارت مهاجرین و عودت کنندگان در گرامی داشت از روز جهانی پناهندگان می‌گوید که افغان‌های که خارج از کشور به سر‌ می‌برند، با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 به گزارش افغان نیوز؛ وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان با هماهنگی کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد از روز جهانی پناهندگان با حضور داشت مقام‌های امارت و نمایندگان سازمان ملل روز دوشنبه( ۳۰ جوزا ) در کابل تجلیل کرد.

خلیل رحمان حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان در این برنامه گفت که افغان‌های که خارج از کشور به سر می‌برند با چالش‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و سازمان ملل باید به مشکلات پناهجویان افغانستان توجه‌ی نمایند.

 حقانی افزود که تا عادی شدن وضعیت افغانستان کشورهای جهان باید با پناهجویان افغانستان رفتار نیک داشته باشند.

سرپرست وزارت مهاجرین گفت که پس از تسلط امارت اسلامی در ۳۴ ولایت افغانستان برای بیجاشدگان داخلی کمک‌های بشردوستانه توزیع شده و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

لیونارد زلو، رییس کمیشنری پناهند‌گان سازمان ملل در امور افغانستان در این برنامه گفت که افغانستان با داشتن بیش از ۷ میلیون پناهجو با بحران گرسنگی نیز روبه رو است و سازمان ملل تلاش دارد که با نهادهای بین‌اللملی به این چالش‌ها رسیدگی نماید.

لیونارد زلو افزود؛ پناهجویانی خارج از کشور زندگی‌شان در افغانستان در خطر است و نباید به گونه‌ی اجبار برگردانده شود. او تاکید کرد که باید به بیجاشدگان داخلی رسیدگی شود.

لیونارد زلو تصریح کرد که سازمان ملل متحد برای ۵،۳ میلیون پناهجوی افغان که در ایران و پاکستان به سر می‌برند فضای برگشت به کشورشان را فراهم نموده است. او تاکید کرد که قانون مهاجرت باید نافذ شود تا مشکلات فراروی پناهجویان حل شود.

ارسلان خروتی، معین وزارت مهاجرین در این برنامه گفت که روند مهاجرت در سراسر جهان درحال افزایش است و هم اکنون نزدیک به ۷ میلیون پناهجو داریم که نزدیک به  ۳ میلیون پناهجو در کشور ایران و ۳ میلیون پناهجوی دیگر در کشور پاکستان به سر می‌برد که این روند هر روز درحال افزایش است.

خروتی از سازمان‌های بین‌اللملی خواستار کمک‌های بیشتری برای بیجاشدگان داخلی کشور شد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی در برنامه‌ی گرامی داشت از روز جهانی پناهندگان افزود؛ امارت اسلامی برای تمام افعان‌های که خارج از کشور

به سر می‌برند شرایط برگشت به وطن را فراهم می‌کند تا به کشورشان برگردند. کریمی تاکید کرد که امارت اسلامی در تلاش است تا مشکلات پناهجویان خارج از کشور و داخل کشور را حل کند.

 از روز جهانی پناهجو در افغانستان در حالی برگزار می‌شود که بعداز تسلط امارت اسلامی در افغانستان موج از مهاجرت شهروندان کشور به کشورهای ایران، پاکستان، تاجیکستان و سایر کشورها آغاز شد.

روز گذشته سازمان‌های حقوق‌بشری نیز گفتند که پناهندگان افغانستان در کشورهای ایران، پاکستان، ازبیکستان، تاجیکستان، مالزیا و ترکیه از حقوق خود براساس قوانین بین‌المللی برخوردار نیستند.

پناهندگان افغانستان به چالش‌های فراوان گرفتار اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد